Home / 2016 / February

Monthly Archives: February 2016

Ini Kesannya Kalau Kita Kurang Minum Air Kosong Setiap Hari

kurang minum air

“Malaslah nak minum air kosong. Kalau cuaca terik macam sekarang ni, lagi ‘best’ kalau dapat minum cendol, air batu campur, atau teh ‘o’ ais limau. Baru lega tekak….” Dalam keadaan yang panas, memang nikmat kalau dapat minum air manis berais dan sejuk. Air kosong memang dianggap pilihan terakhir! Sungguhpun cuaca yang panas …

Read More »

7 Cara Mengangkat Nabi Kita Sebagai Superhero ‘Favourite’ Anak

superhero anak kecil

“Babah, Afiq nak terbang macam Superman. Nanti boleh tolong tangkap orang jahat!” Hmmm… Pernah terfikir tak kenapa kisah superhero begitu dekat dalam hati anak-anak? Tak perlu diajar. Tak kiralah, lelaki atau perempuan. Yang dewasa pun tak kurang juga sama-sama meminatinya. Tak percaya, kalau ada cerita terbaru Avengers atau Batman, tentu ada saja ibu …

Read More »

Anak Selalu Kencing Malam? Cuba Lakukan 7 Langkah Mengatasinya

kencing malam

“Abang, saya tak tahan lah, setiap pagi kena cuci tilam si Aiman. Tiap-tiap kali tidur dia kencing malam, hancing satu bilik. Bukan senang nak cuci tilam, sampai naik dah lenguh tangan saya. Saya dah pesan, tapi malas sangat dia nak ke tandas. Lima tahun pun masih tahan kencing…” Sabar ya ibu …

Read More »

8 Makanan Semulajadi Tingkatkan Selera Anak. Tak Perlu Ubat!

anak kurang makan

“Aduhai, liatnya nak suruh makan. Habis semua diludah. Kita pun naik ‘tension’. Setiap kali disuruh makan macam nak berperang! Bukan yang baby saja, anak yang dah besar pun sama juga. Baru makan sikit dah buat ‘lembik’. Macam-macam alasan… Penat kita kerah otak nak masak menu istimewa buat mereka…” Ibu-ibu mesti …

Read More »

7 Trend Yang Bakal Mengubah Landskap Pendidikan Tahun 2016

trend pendidikan 2016

Tahun 2016 merupakan tahun yang mencabar dan menarik, terutamanya bagi sektor pendidikan. Kejayaan institusi, syarikat dan individu membangunkan peranti, perisian dan aplikasi canggih bukan hanya memberi kesan positif dalam kehidupan peribadi kita tetapi juga aspek pendidikan sejagat. Dengan dunia yang menjadi semakin global, kita seharusnya memanfaatkan segala sarana dan kemudahan …

Read More »

Pengalaman Bersalin di Normah Medical Specialist Centre Kuching, Sarawak

Jenis Hospital: Swasta Alamat: Lot 937, Section 30 KTLD Jalan Tun Abdul Rahman , Petra Jaya, 93050 Kuching, Sarawak, Malaysia Nombor telefon: 6082 440055 Laman web: http://www.normah.com.my/ Email: inquiry@normah.com Lokasi : [flexiblemap address=”Normah Medical Specialist Centre, Kuching” title=”Normah Medical Specialist Centre, Kuching”] [infobox title=’Tentang Normah Medical Specialist Centre, Kuching’] Pusat …

Read More »

5 Sebab Mengapa Anak Anda Perlu Belajar Pengaturcaraan

belajar pengaturcaraan

“Eh, apa benda Keenobot ni? Bolehkah anak-anak belajar pengaturcaraan? Dengar macam sesuatu yang sangat susah dan kompleks.” Oh, rupanya Keenobot adalah sejenis bongkah robot pendidikan. Sekali pandang, nampak macam Lego. Tetapi ia mempunyai wayar-wayar penghubung dan komponen elektronik. Menariknya, robot ini membolehkan kanak-kanak membina robot dan belajar pengaturcaraan dengan cara yang …

Read More »

Begini 9 Cara Bercakap Dengan Anak Keras Kepala

cara bercakap dengan anak

“Alia, kan ibu dah kata jangan berlari. Sekarang tengok dah jatuh. Itulah tak mahu dengar kata ibu dari tadi.” “Aduhai, memang susah nak kawal anak-anak sekarang. Apa saja yang ibu bapa cakap, semuanya sudah tak makan saman.” “Tak padan kecil, degil bukan main. Sudah habis ikhtiar ajar anak supaya mendengar …

Read More »

8 Tips Cerai Susu Badan Untuk Anak Yang Suka Mengempeng

cerai susu badan

“Ops, sedar tak sedar, anak pun dah nak masuk 2 tahun. Tapi, masih tak menunjukkan tanda nak berhenti menyusu. Makin kuat menyusu adalah! Jadi, macamana nak cerai susu?” Sebenarnya, ramai ibu yang tak percaya betapa sukarnya perjalanan yang akan dilalui semasa proses bercerai susu badan. Bayangkanlah, bayi didakap, dibelai, dan …

Read More »

7 Tabiat Anak Yang Tak Patut Dihalang Oleh Ibu Bapa

tabiat anak kecil

Dah memang tabiat anak kecil, mereka memang suka mencuba dan ambil tahu. Bagilah apa saja, lagi-lagi benda yang baru. Tentu pantas saja tangannya. Lain disuruh, lain dibuatnya. Malah, mereka ada yang membawa kemudaratan, dia tetap akan tertarik dan bermain dengannya. Sebab itu, zaman kanak-kanak memang seronok. Bebas bermain dan lakukan …

Read More »

5 Cara Mudah Untuk Masukkan Benang Ke Dalam Jarum

masukkan benang ke dalam jarum

“Along, tolong emak masukkan benang ke dalam jarum ni. Tak nampaklah lubang jarumnya. Benang ni pun lembik sangat. Sudahlah nak siapkan cepat jahitan ni. Jadi lambat pula.” Bukan mudah nak masukkan benang ke dalam jarum. Lebih-lebih lagi lubang jarum yang halus. Boleh juling biji mata…. Bila sudah masuk, benang yang …

Read More »

Senarai Kerja Rumah Yang Boleh Dibuat Seawal 2 Tahun. Jom Latih Anak!

latih anak buat kerja rumah

“Amar, tolong ibu angkat baju kat luar sekejap….! Arissa, tolong ibu kemaskan permainan kamu ya.” “Aduh, terkial-kial pula tengok budak berdua ni…. Boleh ke diorang buat kerja rumah ni?” Sebenarnya memang lebih mudah untuk kita menyelesaikan sendiri kerja-kerja seperti memasak, mengemas, dan mencuci. Tapi, ibu bapa tentu tahu mengapa perlunya …

Read More »

Kalau Nak Elak Demam Kuning Bayi, Lakukan 5 Perkara Ini

demam kuning bayi

Eh, bolehkah elak demam kuning bayi sejak dalam kandungan? Yalah, ibu mana yang tidak sedih melihat bayi yang baru lahir disahkan menghidap demam kuning. Ingatkan lepas lahir, dah boleh terus bawa anak balik ke rumah tanpa sebarang masalah. Khuatir pula kalau organ dalaman seperti hati menghadapi masalah. Mesti terfikir, macam manalah badan …

Read More »

Rupanya, Anak Lebih Pintar Jika Dilatih Bermain Sendiri!

biarkan anak bermain sendiri

“Salahkan jika ibu bapa biarkan anak bermain sendiri? Berapa jamkah sepatutnya ibu bapa meluangkan masa untuk bermain bersama bayi atau anak kecil?” “Kalau asyik layan anak, bila pula masa nak buat kerja-kerja rumah? Takkan nak tunggu dia tidur pula. Tak menang tangan rasanya!” Kebanyakan ibu bapa, terutamanya ibu yang baru …

Read More »