Home / 2016 / March

Monthly Archives: March 2016

Masalah Nafas Berbau Pada Anak-anak? Ini Sebab dan Cara Atasinya

masalah nafas berbau

Halitosis atau dalam Bahasa Melayunya ‘nafas berbau’ adalah masalah yang biasa berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Bagaimana pun, jika dibandingkan dengan orang dewasa, kanak-kanak paling mudah mendapat masalah ini. Kenapa ya? Punca Masalah Nafas Berbau Pada Anak-anak Anak-anak mudah diserang nafas berbau sebab kanak-kanak biasanya: 1. Suka Kunyah Benda …

Read More »

Mana Yang Bagus? Susu Kambing atau Susu Lembu?

susu lembu atau susu kambing

“Banyak sangat jenama susu tepung bayi di pasaraya ni. Kebanyakannya terdiri daripada susu lembu. Risau juga takut tersalah pilih. Takut muntah-muntah pula sebab tak serasi dengan bayi. Dengar-dengar susu kambing lagi bagus, lagipun ia merupakan sunnah Nabi. Susu kambing atau susu lembu lebih baik?” Susu Kambing Atau Susu Lembu? Memang rata-rata susu formula bayi dihasilkan …

Read More »

Apa Kesannya Jika Minum Air Kelapa Selama Seminggu?

Minum air kelapa selama seminggu

“Syoknya minum air kelapa muda waktu cuaca panas ni. Memang rasa segar dan badan pun rasa sejuk. Hilang rasa dahaga yang amat sangat. Kalau dapat minum air kelapa tiap-tiap hari pun bagus.” Ketika musim panas, memang digalakkan minum air kelapa kerana ia mengandungi elektrolit yang membantu mengembalikan ion tubuh yang …

Read More »

5 Cara Kekalkan Kelembapan Kulit Bayi Semasa Cuaca Panas

kulit bayi kering

Kulit kering bukan sahaja dihidapi oleh orang dewasa, malah bayi baru lahir turut mengalaminya. Tetapi, kulit mereka memang sensitif. Cuaca yang semakin panas mampu menyebabkan kulit bayi yang kering menjadi kemerah-merahan, mudah mengelupas dan menyakitkan badan si kecil. Cara Kekalkan Kelembapan Kulit Bayi Tidak Sama Seperti Orang Dewasa Awas, jangan pula …

Read More »

Adakah Normal Jika Bayi Tidur Berdengkur?

bayi tidur berdengkur

“Alahai comelnya Betty tidur. Siap menganga lagi. Penat sangat bermain lah tu sampai tidur berdengkur. Eh, bayi pun berdengkur juga ya. Ingatkan orang dewasa sahaja yang tidur berdengkur” Tapi memang normal ke kalau bayi tidur berdengkur? Atau sebenarnya ‘baby’ ada masalah pernafasan yang kita tak tahu? Perlu atau tidak jumpa doktor? …

Read More »

Kalau Mengidam 8 Jenis Makanan Ini, Ia Petanda Kekurangan Zat

mengidam

“Eeee…. Teringinnya nak makan coklat. Asyik terfikir nak makan coklat je sampai tak dapat tumpukan perhatian masa ‘meeting’ tadi… Nak kata mengandung, tak juga… Hehe.” Tahu tak? Mengidam makanan ini bukan saja dikaitkan dengan orang mengandung. Malah, manusia normal pun boleh melahirkan rasa begini. Walaupun tabiat ini lebih sinonim dengan wanita, yang …

Read More »

Jangan Buat 6 Perkara Ini Semasa Musim Panas. Bahaya Strok Haba!

strok haba

“Rupanya musim panas di negara kita boleh mengancam nyawa. Seram juga bila dapat tahu ada yang maut akibat fenomena ekuinoks di Malaysia baru-baru ini. Bagaimana cara paling berkesan untuk elak strok haba ya?” Sejak kematian seorang belia yang dikaitkan dengan strok haba atau ‘heat stroke’, ramai rakyat Malaysia mula mengambil serius terhadap musim panas …

Read More »

7 Kemahiran Anak Yang Perlu Dikuasai Untuk Menghadapi Masa Depan

kemahiran anak

“Berenang ok. Main alat muzik pun ok. Taekwando pula bagus untuk keselamatan diri, memang sangat ok. Aduh, tak tahu nak pilih yang mana satu sesuai untuk Danish. Semuanya bagus-bagus untuk kemahiran anak bila dah besar nanti” Memang sukar untuk memilih yang mana satu sesuai untuk meningkatkan kemahiran diri anak-anak kerana selain …

Read More »

Pengalaman Bersalin di Hospital Pantai Ayer Keroh, Melaka

Jenis Hospital: Swasta Alamat: No. 2418-1, KM 8, Lebuh Ayer Keroh 75450 Melaka Nombor telefon: 606 231 9999 Laman web: http://www.pantai.com.my/OurHospitals/PantaiHospitalAyerKeroh.aspx Email: phak@pantai.com.my Lokasi : [flexiblemap address=”pantai Hospital Ayer Keroh, Melaka” title=”pantai Hospital Ayer Keroh, Melaka”] [infobox title=’Tentang Hospital Pantai Ayer Keroh, Melaka’]   Hospital Pantai Ayer Keroh telah ditubuhkan pada …

Read More »

4 Jenis Personaliti Anak Dan Cara Kembangkan Bakat Semulajadi Mereka

kenali personaliti anak

“Hmm… Tak faham betullah dengan Naim ni. Mahal sungguh senyumannya. Sedangkan tengok budak lain seronok sungguh bermain bersama di tadika. Normalkah kalau anak-anak kecil berperangai begini?” Kadang-kadang kita sendiri sukar memahami personaliti anak. Bukanlah bertujuan untuk membandingkan dengan kanak-kanak lain, tetapi risau juga kalau dia mengalami sebarang masalah dari segi …

Read More »

Tingkatkan Memori Anak Dengan Makanan Tinggi Omega-3

tingkatkan memori anak

“Ibu, cikgu Qairin kat sekolah cakap kita kena makan banyak ikan sebab ada Omega-3. Dekat TV pun ada iklan Omega-3. Apa Omega-3 itu ibu?” Istilah saintifik ini memang selalu kita dengar tapi sejauh manakah pengetahuan kita mengenai Omega-3 dan manfaatnya pada kesihatan anak? Benarkah ia dapat membantu tingkatkan memori? Bagaimana Omega-3 …

Read More »

15 Tempat Menarik Di Shah Alam. Boleh Makan & Lepak Sekali!

Memang terdapat banyak tempat menarik di Shah Alam yang boleh dilawati oleh penduduk sekitar mahupun pelancong antarabangsa. Pernah terkenal dengan jolokan ‘Bandar Perindustrian’ kerana padat dikelilingi dengan kilang-kilang multinasional, Bandar raya Shah Alam kini telah berubah wajah sehingga digelar ‘Bandar Raya Anggerik’. Pembangunan terancang dan pesat menjadikannya sebuah pusat pentadbiran, …

Read More »

Selalu Mabuk Laut? Atasinya Dengan 8 Petua Ini

mabuk laut

Bagi sesetengah orang, tentu teruja apabila diajak ‘cruising’ atau pergi bercuti menaiki kapal laut. Tapi, kalau ada ‘trip’ yang melibatkan air dan kapal laut, sayalah orang pertama yang akan menolak kerana saya  mabuk laut! Kadang-kadang kapal belum gerak lagi, saya sudah mula pening kepala. Kalau tiada cara lain dan terpaksa juga …

Read More »