Home / 2016 / April

Monthly Archives: April 2016

Dianggap ‘Lembap’ Di Sekolah, 9 Anak Disleksia Ini Kini Berjaya dan Popular

anak disleksia

Jika suatu ketika dulu, kanak-kanak yang menghadapi masalah untuk belajar dianggap bodoh atau malas, tetapi kini anggapan tersebut mungkin boleh disanggah. Terdapat banyak kemungkinan yang boleh diandaikan tentang perkara ini. Mereka mungkin berada dalam kategori lembap (slow learner), hiperaktif ataupun mengalami disleksia. Disleksia bukanlah satu penyakit yang berbahaya tetapi merupakan masalah …

Read More »

Ini Cara Mengurut Bayi Yang Betul, Bahaya Kalau Silap Teknik

cara mengurut bayi

“Eh, bolehkah bayi baru lahir diurut? Kecil sangat, nak dukung pun tak berani, lagi pula nak mengurut. Bagaimana cara mengurut bayi dengan betul?” Seperti yang umumnya kita tahu, mengurut bayi memang banyak manfaatnya. Selain mengukuhkan ikatan antara bayi dengan ibu, ia juga memberi pelbagai kebaikan dari segi kesihatan dengan membantu …

Read More »

Kes Dipatuk Ular Meningkat, Lakukan 7 Langkah Keselamatan Ini

elak dipatuk ular

Kematian pelajar Tahun Satu di Pengkalan Chepa, Kelantan akibat dipatuk ular sememangnya menggemparkan orang ramai dan semakin menjadi viral apatah lagi dengan tambahan tiga lagi kes pelajar di Negeri Sembilan dipatuk ular. Meskipun tidak melibatkan kehilangan nyawa, namun kejadian ini semakin membimbangkan. Kes kematian disebabkan ular bukan sahaja melibatkan manusia …

Read More »

7 Langkah Ini Dapat Hilangkan Sakit Tekak Dengan Segera

hilangkan sakit tekak

“Dah mula gatal-gatal tekak, sampai nak telan air pun rasa perit. Kalau boleh garu dalam anak tekak ni memang dah lama buat dah. Nak kata banyak minum ais atau air sejuk, tak ada pun. Agaknya cuaca panas sangat kat luar tu, itu yang tekak ni jadi perit semacam. Bolehkah hilangkan …

Read More »

5 Aneka Resepi Nasi Ayam. Mudah, Lazat, & Pasti Menggiurkan!

Kalau sebut tentang nasi ayam, kebanyakan rakyat Malaysia memang dapat ‘relate’ dengannya. Tak kiralah yang Melayu, Cina, India, ataupun bangsa lain. Masing-masing sukakan nasi ayam! Maka, tak hairanlah terdapat pelbagai variasi resepi nasi ayam di negara ini. Oleh itu, nasi ayam memang sesuai dijadikan santapan harian mahupun hidangan untuk majlis …

Read More »

Cara Buat Stok Ayam & Bilis Untuk Bubur Bayi. Tanpa Garam & MSG!

cara buat stok ayam

Dalam resipi makanan bayi yang lalu ada kami kongsikan coretan Puan Nor Dahlia tentang cara membuat makanan bayi untuk ibu yang super sibuk! Kali ini, mari lihat cara buat stok ayam dan ikan bilis untuk melengkapkan resepi bubur bayi. 100% tanpa MSG atau garam. Ianya boleh disimpan dan digunakan apabila menyediakan makanan bayi di …

Read More »

5 Sebab Bayi Kekurangan Kalsium, Meskipun Menyusu Ikut Jadual

bayi kekurangan kalsium

“Apa yang tak kena dengan Nurul ni. Sejak akhir-akhir ni tak boleh tidur lena padahal dah menyusu.” “Badan menggigil semacam je, tangan kaki terketar-ketar macam nak kena sawan. Salah baring, mesti menangis macam sakit sangat. Tak pernah pula jadi kat anak yang sulung dan kedua. Ish risaunya sebab pertama kali tengok …

Read More »

Amalkan 5 Bahan Semula Jadi Ini Untuk Hilangkan Kelemumur

hilangkan kelemumur

“Aduh, kenapa banyak sangat kelemumur kat kepala aku ni. Dah syampu selalu pun, tak hilang-hilang kelemumur ni. Gatal pula. Potong sampai botak lagi senang, stres sungguh disebabkan kelemumur ni!” Rimas betul kalau ada kelemumur. Gatalnya jangan cakap. Memang rasa nak tonyoh kulit kepala sekuat-kuatnya untuk hilangkan kegatalan kelemumur. Kalaulah ada cara nak …

Read More »

6 Cara Berkesan Elak Kucing Berak & Kencing Merata-rata

cara elak kucing berak

“Aduhai mana satu antara bertiga ni yang dah pancut kat ruang tamu aku ni. Padahal bukan tak ada ‘litter box’. Pasir pun baru je tukar. Semerbak harum wehhh bau kencing ni, bukannya senang nak hilang!” Bagaimana cara elak kucing berak dan kencing merata-rata ya? Sedangkan tempat sudah disediakan khas untuknya. …

Read More »

Cara Menyediakan Makanan Bayi Berkhasiat Untuk Ibu Yang Super Sibuk

makanan bayi berkhasiat

Dimasak dengan kasih sayang Dizikirkan supaya menjadi anak hebat, soleh, taat pada Allah dan ibu bapa Mari ketepikan bijirin segera Untuk ibu yang sibuk Makanan bayi berkhasiat boleh disimpan dalam ‘freezer’ Kalau nak makan, panaskan saja Tadaaaa… Inilah perkongsian daripada Puan Nor Dahlia, seorang ibu yang sangat sibuk! Samalah macam ramai lagi …

Read More »