Home / 2016 / May

Monthly Archives: May 2016

Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia Mulai 2016

Mulai April 2016, terdapat sedikit perubahan pada dos suntikan MMR dan JE (Sarawak). Berikut dilampirkan Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia 2016 yang terbaru seperti di bawah ini: Apakah Perubahan Dalam Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia 2016? Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh KKM, kajian 5 tahun kebelakangan ini menunjukkan demam campak atau measles adalah …

Read More »

2 Resepi Biskut Bayi Paling Ekspres & Jimat, Senang Bawa Travel

resepi biskut bayi

Di sini kami ingin berkongsi 2 buah resipi biskut bayi melalui Puan Nurul Maslia Hidayu Shohodin – khas buat ibu-ibu yang sibuk. Biskut bayi atau ‘finger food’ ini boleh diberi kepada bayi berusia 6 bulan ke atas, terutamanya untuk bayi anda yang sedang tumbuh gigi (teething). Mereka tentu suka mengunyah dan menggigit …

Read More »

10 Sebab Kenapa ‘C Student’ Lebih Berjaya Lepas Graduate

petua kejayaan hidup

“Hairanlah juga tengok member-member sama universiti. Masa belajar biasa-biasa saja. Ada yang teruk memanjang ‘result’nya. Tapi, sekarang bisnes bukan main laju! Aku yang ‘score’ dulu pun masih makan gaji je…” Bukannya dengki, fahamlah itu memang rezeki mereka. Cuma nak belajar dan korek petua kejayaan mereka. ‘C Student’  Lebih Berjaya Cipta Kejayaan …

Read More »

Petua Rebus Telur Supaya Kulitnya Tak Pecah & Tak Melekat

petua rebus telur tak pecah

“Eh, ingatkan tak susah nak rebus telur kenduri ni. Sekali hampir separuh pecah dan retak kulitnya. Tak cantiklah nak buat bunga telur. Aduhai… Ada ke petua rebus telur tak pecah ye?” Nampak senang, masukkan sahaja telur dalam air dan rebus. Tapi, tahu tak apa rahsia dan petua rebus telur tak …

Read More »

Antara Bersalin Normal vs Caesar, Yang Mana Lagi Sakit?

bersalin normal atau pembedahan

Sakit bersalin adalah sesuatu yang sangat digeruni sesetengah wanita. Tapi, mana lagi sakit – bersalin normal vs caesar? Setelah beberapa minggu menjalani rawatan pra-natal di klinik, tentu ada yang sudah boleh mengagak cara bersalin yang sesuai dengan kemampuan mereka. Bersalin Normal vs Caesar. Apa Bezanya ? Bagi wanita yang bebas daripada sebarang …

Read More »

7 Petua Rambut Lurus Semulajadi, Bersinar Tanpa Ke Salon

Tips rambut

“Boleh percaya ke petua rambut lurus kalau dibuat pada orang yang berambut kerinting? Kalau tengok pada iklan syampu, banyak juga yang kata boleh luruskan rambut. Betul ke?” Rambut lurus, berkilau dan lembut bak sutera memang jadi idaman semua wanita kerana ia mudah digayakan dan diurus. Sebab itu banyak iklan syampu di tv yang …

Read More »

Jangan Dibuang Nasi Mentah, Perbaiki Rasanya Dengan 5 Petua Ini

petua nasi mentah

“Ish dahlah lapar, tengok-tengok nasi yang dimasak mentah pulak. Aku yang salah bajet air atau rice cooker aku ni yang rosak? Nampaknya, makan lauk je lah aku malam ni. Nak telefon Mak lah. Mana tahu dia ada petua nasi mentah. Untung-untung boleh ‘repair’.” Sayangnya, takkan nak dibuang nasi yang mentah. …

Read More »

Kalau Nak Panjangkan Bulu Mata, Buat 6 Cara Ini. Mesti Lentik!

cara panjangkan bulu mata

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah.  Agaknya mesti ada cara semulajadi nak panjangkan bulu mata.” Tak semua orang bertuah dikurniakan bulu mata …

Read More »

Cara Rawat Batuk Dengan Nanas, 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat

Alhamdulillah, perkongsian kali ini adalah daripada Puan Norashikin Binti Hasan yang sudi menunjukkan kita semua cara rawat batuk secara semulajadi dengan buah nanas. Melalui cara ini, Puan Norashikin berjaya menyembuhkan batuk anaknya dalam masa 3 hari. Menarik, kan? Nanas 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat Batuk Melalui sumber daripada laman web …

Read More »

9 Tanda Wanita Sedang Subur, Walaupun Tak Tetap Haid

tanda subur wanita

“Ish, pening pula dengan kalkulator ovulasi ni. ‘Period’ pula bukannya tetap sangat. Macamana nak tahu sama ada sekarang ni tengah subur atau tak. Ada tak tanda subur wanita yang dapat dikenal pasti secara fizikal?” Salah satu tempoh yang paling dikejarkan oleh pasangan yang ingin hamil adalah waktu subur seseorang wanita. Ia juga …

Read More »

Senarai 6 Tempat Menarik di Kota Kinabalu, Sabah. Jom Bercuti!

tempat menarik di kota kinabalu

Sabah, negeri di bawah bayu amat terkenal di seluruh dunia dengan kepelbagaian flora dan faunanya. Ramai pelancong asing yang datang melawat Sabah saban tahun, terutamanya ke Kota Kinabalu. Tetapi kita sebagai rakyat Malaysia, sudahkah kita berjalan-jalan di sana? Jika anda tidak tahu hendak ke mana di sana, apa kata anda …

Read More »