Home / 2016 / June

Monthly Archives: June 2016

5 Tabiat Yang Boleh Menyebabkan Sindrom Kematian Bayi Mengejut (SIDS). Jangan Ambil Mudah!

sindrom kematian bayi

Ibu bapa bayi yang mati mengejut pasti sukar untuk menerima kenyataan akan kehilangan bayi mereka secara tiba-tiba. Tidak dinafikan bahawa ajal dan maut di tangan Tuhan. Namun, apakah sebenarnya Sindrom Kematian Bayi Mengejut? Bagaimana ia terjadi? Apakah punca-puncanya? Mari kita kupas satu persatu. Apa Itu Sindrom Kematian Bayi Mengejut? Sindrom Kematian …

Read More »

11 Petua Hilangkan Jerawat Yang Berkesan. Mesti Cuba!

Petua hilangkan jerawat

“Apa pulak yang merah kat dahi aku ni? Aaah jerawat rupanya! Besar pulak tu. Dahlah aku naik LRT hari ni. Mesti ramai yang nampak jerawat aku ni. Aduh malunya” Jerawat memang satu masalah kerana ia boleh menimbulkan rasa kurang keyakinan diri dan malu berhadapan dengan orang ramai. Nasib baik ada …

Read More »

9 Cara Hilangkan Gatal Badan Dengan Pantas Dan Semulajadi

cara hilangkan gatal

“Ish kenapa rasa miang je badan aku ni. Dari tadi asyik menggaru sampai merah-merah dah satu badan. Nak letak krim ke minyak, apa cara hilangkan gatal badan ni? Kalau mandi ni ‘sure’ pedih satu badan” Memang syok bila menggaru pada bahagian yang gatal, tetapi lepas itu kulit menjadi kemerahan, melecet dan luka. Aduhai sakitnya! …

Read More »

Top 7 Makanan Terbaik Untuk Ibu Mengandung Yang Bukan Main Sedap

makanan ibu mengandung

“Ish, selama ini aku main ‘bedal’ saja apa-apa yang terhidang di depan mata. Sejak dah mengandung ni, kena lah jaga pemakanan. Apa ya makanan ibu mengandung yang paling baik?” Sebaik saja anda disahkan mengandung, anda tentu akan lebih mengambil berat tentang semua yang anda makan. Ini kerana nutrisi yang diambil akan …

Read More »

5 Cara Bezakan Penyakit Difteria Dengan Tonsil Biasa

Dalam minggu ini, negara kita digemparkan dengan penyakit difteria yang telah meragut nyawa 2 orang kanak-kanak di Melaka dan 7 kes disyaki lagi di Kedah. Ramai yang tidak tahu tentang difteria kerana ia telah sekian lama tidak muncul apabila rakyat Malaysia memulakan vaksin untuk mencegahnya. Kini, Kementerian Kesihatan Malaysia sedang mengambil …

Read More »

7 Perangai Si Ayah Yang Paling Cepat Ditiru Oleh Anak. Jaga-jaga Ya!

“Alahai… Moleknya perangai anak, tak ubah macam bapanya.” Perasankah anda, perangai ibu atau bapa sering dikaitkan dengan perangai anak. Mana tidaknya, sepanjang kita menjadi ibu atau bapa, setiap pergerakan kita diperhatikan oleh mata-mata kecil. Sebab itulah, secara automatiknya, kita juga akan berkelakuan lebih ‘elok’ di hadapan anak-anak. Saya tertarik dengan …

Read More »

Cara Buat Popcorn Sendiri Di Rumah. Tak Payah Mesin, Pakai Kuali!

Berikut adalah perkongsian daripada post FB Puan Lynn Sallehin tentang cara buat popcorn yang sangat mudah, tanpa perlu menggunakan mesin! Semlm Lynn ada janji nak tunjukkan cara buat popcorn. Alahhh, tak payah susah-susah ya kakak-kakak, adik-adik yg duduk rumah. Pakai kuali je dah boleh. Tak meletup-meletuplah satu dapur. Hahaha.. Kali ini Lynn pilih warna hijau …

Read More »

7 Tips ‘Child Proofing’ Rumah Anda Supaya Mesra Bayi & Anak Kecil

keselamatan di rumah

“Risau pula bila anak-anak dah pandai mencapai barang-barang. Tapi, takkan nak simpan semua barang di rumah ini. Bagaimana memastikan keselamatan di rumah?” Kemalangan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor sama ada di luar mahupun dalam rumah. Rumah yang selamat didiami oleh orang dewasa tidak semestinya selamat kepada bayi dan kanak-kanak juga. Bagaimanakah …

Read More »