Home / 2016 / June (page 3)

Monthly Archives: June 2016

Sedarkah Anda, Ini 7 Amalan Pemakanan Yang Paling Mudah Menyebabkan Gemuk

amalan pemakanan tidak sihat

Kegemukan atau obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Biasanya ia terjadi tanpa disedari oleh seseorang individu akibat amalan pemakanan yang tidak sihat. Obesiti terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi berlebihan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan …

Read More »

Cara Bayar Zakat Fitrah Online Melalui Maybank2U & CIMB Clicks

cara bayar zakat fitrah online

Pada asasnya, zakat fitrah dibayar dengan makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan. Perkara ini dijelaskan melalui hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudry yang bermaksud: Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah SAW sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hambansatu gantang …

Read More »

Kadar Zakat Fitrah 2016 Mengikut Negeri Seluruh Malaysia

Zakat fitrah difardukan ke atas setiap individu Muslim, lelaki dan perempuan setahun sekali. Rukun Islam yang keempat ini diwajibkan pada bulan Ramadhan kerana Allah memberi keistimewaan kepadanya sebagai bulan toleransi dan bulan penuh kesyukuran di kalangan hambaNya. Zakat fitrah ini akan disalurkan oleh lembaga zakat kepada penerima asnaf yang layak. …

Read More »

Kenapa 2 Tahun Tempoh Terbaik Untuk Menjarakkan Kehamilan? Ini 5 Sebabnya

menjarakkan kehamilan

“Semalam ada jururawat tanya sama ada nak ambil perancang masa ‘check-up baby’ 6 bulan. Pentingkah menjarakkan kehamilan ni? Bila paling sesuai untuk kami dapat anak lagi?” Tahukah anda, World Health Organization (WHO) menyarankan tempoh menjarakkan kehamilan paling baik adalah selama 2 tahun. Menerusi laman web dailymail.co.uk, Centers for Disease Control and Prevention (CDCP) …

Read More »

8 Tips Yang Perlu Diketahui Oleh Pasangan Yang Nak Cepat Hamil

cara nak cepat hamil

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengimpikan kehadiran zuriat dari darah daging sendiri. Walabagaimanapun, tidak semua yang berjaya mendapatkan zuriat. Ada yang menunggu bertahun-tahun untuk mendapat seorang cahayamata. Ada pula yang mengandung lebih kurang sebulan selepas berkahwin atau dipanggil sebagai bunting pelamin. Malangnya, ada juga yang masih belum mendapat zuriat walaupun …

Read More »

6 Tips Mengurus Masa Bagi ‘Superwoman’ Yang Serba Sibuk

Tips uruskan masa wanita

Wanita pasca moden ini memperlihatkan seorang yang serba boleh, mampu menyaingi lelaki dalam semua perkara, wanita sebagai anak, isteri, ibu, dan pekerja. Pepatah Melayu ada mengatakan ‘tangan yang menghayun buaian boleh menggegarkan dunia. Pengurusan Masa Sangat Penting Untuk Wanita Sekarang, sudah tiada alasan lagi untuk anda hendak bekerja, dalam masa …

Read More »

Elak Gangguan Seksual, Ini 9 Perkara Ibubapa Perlu Ajar Sejak Kecil

gangguan seksual kanak kanak

“Seramnya tengok macam-macam kes pedofilia yang menakutkan. Ada tu memperkosa saudara terdekat dan anak sendiri. Kita bukannya boleh ada bersama anak setiap masa. Bagaimana nak ajarkan supaya mereka pandai melindungi diri daripada jadi mangsa gangguan seksual kanak-kanak ini ya?” Sekali lagi, seluruh Malaysia digemparkan dengan berita seorang pedofil warga Britain yang berhadapan …

Read More »

Ketahui 10 Rahsia Untuk Mudah Bangun Tahajud & Sahur

Cara mudah bangun tahajud

“Ustaz tadi kata, dah alang-alang bangun sahur, ambil peluang buat solat malam sekali. 2 rakaat pun jadilah. Tapi aku ni memang payah betul bangun awal. Kadang-kadang sahur pun ‘missed’. Adakah cara mudah bangun tahajud dan bersahur ya? Alhamdulillah, syukur padaNya kerana dipanjangkan usia dan diberi peluang bertemu Ramadhan tahun ini. …

Read More »

7 Fakta Tentang Muhammad Ali. Peninju Lagenda Penuh Inspirasi

Hari ini kita diberitakan dengan pemergian Muhammad Ali, peninju terkenal yang telah menghembuskan nafas terakhir pada usia 74 tahun. Difahamkan beliau telah mengalami masalah pernafasan sejak beberapa hari sebelumnya. Malah sumber daripada Astro Awani menyatakan bahawa beliau telah mula berulang-alik ke hospital sejak tahun 2014 selepas mengalami radang paru-paru dan sekali lagi dimasukkan ke …

Read More »

10 Perkara Asas Tentang Ibadah Puasa Di Bulan Ramadhan

puasa di bulan ramadhan

Dalam beberapa hari lagi, kita akan menyambut bulan puasa, iaitu bulan Ramadhan. Bulan yang penuh keberkatan, bulan memperbanyakkan ibadah, bulan turunnya Al-Quran, bulan yang tersangat istimewa bagi umat Islam. Untuk mempersiapkan diri menghadapi bulan Ramadhan, mari kita ulangkaji sedikit sebanyak tentang ibadah puasa di bulan Ramadhan. Kenapa Umat Islam Perlu …

Read More »