Home / 2016 / August

Monthly Archives: August 2016

6 Sebab Semua Wanita Mesti Buat Ujian Pap Smear. Jangan Mengelat!

masalah faraj berbau

“Alamak, doktor suruh aku buat ujian pap smear minggu depan. Baru lepas bersalin dah nak kena buat ujian pap smear lepas bersalin ke? Dengar-dengar macam ngeri pula. Malu pun ada juga. Sakit tak agaknya ya?” Menurut sumber yang ditulis oleh Dr Shepherd melalui The New Era, setiap 1 minit seorang wanita di dunia …

Read More »

Ini Resepi Pau Cendawan Yang Buat Ramai Sanggup Beratur Panjang

Ingatkah lagi anda dengan pau cendawan yang ‘viral’ semasa bulan puasa yang lalu? Bila diingatkan semula, mesti ada yang teringin dan ada juga yang belum sempa merasanya. Jangan risau, di sini kami kongsikan resepi pau cendawan yang diolah oleh Puan Nor Haslinda. Yang menariknya, beliau kongsikan langkah demi langkah supaya ramai …

Read More »

Orang Berlesung Pipit Adalah Antara Manusia Yang Paling Comel

“Betul ke kakak tadi dah 40 tahun? Bukan main awet muda lagi. Eh, agaknya sebab lesung pipit dia tu nampak muda? Cemburu juga ya orang yang ada kelebihan lesung pipit ni….” Uniknya mereka yang mempunyai lesung pipit! Mana tidaknya, setiap senyuman mempunyai aura istimewa kerana lekukan ini berupaya menambah ‘kemanisan’ dalam wajah. Setiap …

Read More »

Anak Lebih Cerdik Kalau Papa Yang Selalu Bacakan Buku Untuk Mereka

“Seronok juga sekali -sekala tengok Encik Suami membacakan buku cerita untuk anak-anak. Ada juga kelainan yang diperkenalkan. Tak adalah bosan dengan ayat ‘mommy’ saja. Lagipun, pernah dengar orang cakap salah petua anak cerdik kena dekatkan mereka dengan bapa. Kenapa agaknya ya?” Karakter seorang ayah dalam kehidupan seorang anak tidak kurang signifikannya …

Read More »

10 Perangai Mak-mak Yang Kita Buat, Tapi Malu Nak Mengaku

“Ish, kenapalah lagu Didi & Friends asyik terngiang-ngiang kat telinga ni. Pening kepala aku dibuatnya. Ni mesti banyak sangat tengok kartun dengan anak-anak. Huhu.” Perasan tak, sebelum ada anak dulu memang senang nak cakap kita tak nak buat macam ni, tak nak buat macam itu. Tapi hakikatnya apabila dah ada anak …

Read More »

10 Petua Mencegah Rambut Beruban Sebelum Waktunya

“Biar betul aku ada uban? Aku muda lagi kot, baru 26 tahun. Takkan muda-muda macam ni dah ada uban. Banyak pulak tu. Nanti orang ingat aku dah tahap makcik-makcik sebab dah beruban. Aduhai, apa petua mencegah rambut beruban ni ya, nak kena praktikkan sekarang juga!” Anda bukan keseorangan! Satu pertiga …

Read More »

5 Tips Masak Nasi Menggunakan Beras Basmathi, Agar Lembut & Peroi

Kita mungkin tak selalu menggunakan beras jenis basmathi kerana beras ini biasanya hanya digunakan untuk membuat menu istimewa seperti Nasi Minyak atau Nasi Arab. Beras ini lebih panjang, padat, dan sedap. Harganya pun tentulah lebih mahal. Apabila menggunakan beras basmathi, cara memasaknya tidak sama dengan memasak beras biasa. Ramai yang …

Read More »

12 Perkara ‘Simple’ Yang Besar Maknanya Pada Anak Anda

“Apa lagi ya nak buat dengan anak-anak hujung minggu ni? Banyak idea aktiviti untuk anak di rumah yang kami dah buat. Kalau tak rancangkan apa-apa, nanti anak kebosanan pulak. Kita pula yang rasa serba salah…” Hmm… Jangan salah anggap, sebenarnya bukan pergi bercuti atau permainan yang hebat saja boleh buat anak …

Read More »