Home / 40 Minggu

40 Minggu

5 Petua ‘Memusingkan’ Bayi Songsang Dalam Kandungan

“Hmmm… Risau pula bila ‘scan’ tadi doktor cakap bayi songsang. Tak pasal-pasal nanti tak dapat nak bersalin secara normal. Apa petua bayi songsang yang Mak buat dulu ya? Kalau urut-urut ni takut pula tersilap urut.” Kedudukan bayi yang songsang sebenarnya adalah normal apabila kandungan anda masih belum cukup bulan. Sesetengah ibu hamil mungkin …

Read More »

11 Perkara Yang Buat Kita ‘Rindu’ Nak Mengandung Lagi

kelebihan ibu mengandung

“Hmmm… Kalau diingat semula, memang berseri-seri muka akak yang aku jumpa dalam tren tadi. Tenang je bila bercakap dengan dia. Biasalah, kelebihan ibu mengandung ni memang banyak. Rindu pulak rasa nak mengandung seorang lagi. Hihi.” Tak peliklah kalau kita dengar banyak masalah yang dihadapi oleh wanita sewaktu hamil. Selalu rasa loya, sengal badan, tak selera makan, …

Read More »

6 Perkara Yang Akan Menambah Kesakitan Semasa Bersalin

“Aduh, fobia sungguh nak menunggu hari ni. Nak kena buat apa ya nak kurangkan sakit bersalin normal? Orang kata anak pertama memang makan masa berjam-jam dalam ‘labour room’. Ish, mesti sakit ni…” Sakit bersalin mungkin sesuatu yang amat kita geruni, lebih-lebih lagi sewaktu menunggu kehadiran anak pertama. Macam-macam perkara yang dilakukan …

Read More »

Bolehkah Saya Makan Panadol Ketika Mengandung?

makan ubat ketika hamil

“Eh, sejak berbadan dua ni asyik sakit kepala je. Susah nak fokus kat tempat kerja. Bahaya tak kalau makan Panadol semasa mengandung? Berapa sukatan yang selamat ya?” Sesetengah wanita memang dianugerahkan dengan kehamilan yang mudah dan kurang bermasalah. Namun, ramai juga yang sering sakit kepala, demam, sakit perut, rasa tak sihat, dan …

Read More »

5 Perbezaan Proses Bersalin Dalam Scene Drama & Realiti. Perasan Tak?

proses bersalin

Bagi anda yang selalu tengok drama TV atau cerita di wayang, mesti pernah terlihat ‘scene’ atau adengan ibu hampir bersalin yang dibawa ke hospital. Biasanya keadaan bertukar cemas, dan semuanya berlaku dengan pantas. Tapi, bagi yang pernah melaluinya sendiri mesti mengakui beberapa perbezaannya apabila dibandingkan dengan dunia sebenar. 5 Perbezaan Proses …

Read More »

Top 7 Makanan Terbaik Untuk Ibu Mengandung Yang Bukan Main Sedap

makanan ibu mengandung

“Ish, selama ini aku main ‘bedal’ saja apa-apa yang terhidang di depan mata. Sejak dah mengandung ni, kena lah jaga pemakanan. Apa ya makanan ibu mengandung yang paling baik?” Sebaik saja anda disahkan mengandung, anda tentu akan lebih mengambil berat tentang semua yang anda makan. Ini kerana nutrisi yang diambil akan …

Read More »