Home / 40 Minggu (page 2)

40 Minggu

Antara Bersalin Normal vs Caesar, Yang Mana Lagi Sakit?

bersalin normal atau pembedahan

Sakit bersalin adalah sesuatu yang sangat digeruni sesetengah wanita. Tapi, mana lagi sakit – bersalin normal vs caesar? Setelah beberapa minggu menjalani rawatan pra-natal di klinik, tentu ada yang sudah boleh mengagak cara bersalin yang sesuai dengan kemampuan mereka. Bersalin Normal vs Caesar. Apa Bezanya ? Bagi wanita yang bebas daripada sebarang …

Read More »

25 Gambar Pembentukan Bayi Dalam Kandungan Setelah 12 Tahun Dirakam. Menakjubkan!

Pernahkan anda terfikir bagaimana agaknya rupa perkembangan bayi berlaku dalam kandungan seorang ibu selama 40 minggu? Peristiwa kejadian manusia dalam rahim ibu ini direkodkan dalam bentuk gambar oleh seorang ahli fotografi dari Sweden, Lennart Nilsson. Beliau telah menghabiskan 12 tahun memerhati dan mengambil gambar fetus yang berkembang dalam rahim wanita. Beliau …

Read More »

Perlukah Makan Asid Folik & Vitamin Semasa Mengandung?

makan vitamin semasa mengandung

“Betul ke kita kena makan vitamin semasa mengandung? Sebab ada sesetengah orang kata, kalau makan vitamin semasa mengandung ni, bayi dalam kandungan akan menjadi besar daripada normal?” Sebenarnya kita harus mengikut nasihat yang doktor berikan kerana mereka sudah terlatih di dalam bidang ini. Ada yang akan memberikan reaksi positif kepada …

Read More »

7 Cara Mengatasi Rasa Nak Pitam. Ibu Hamil, Sila Baca!

“Eh kenapa pandangan berbalam-balam ni? Allah, janganlah naik rasa pitam pula masa memandu. Takut terlanggar orang, naya jadinya..” Setiap orang pasti pernah merasa pening, tetapi ada sebahagiannya yang turut loya, sesak nafas, mual, sehingga rasa pitam. Bukan kita pinta jika tiba-tiba terjadi perkara sebegini. Jadi, kita perlu lengkapkan pengetahuan dengan langkah yang dapat …

Read More »

Cara Mengatasi Perut Kembung Semasa Mengandung, Tanpa Ubat!

Perut kembung semasa mengandung

Perut kembung dan berangin antara masalah yang sering dihidapi tidak kiralah daripada bayi, orang dewasa hinggalah warga tua. Wanita hamil juga tidak terkecuali. Malah, masalah perut kembung semasa mengandung adalah salah satu masalah paling kerap berlaku pada wanita. Punca Perut Kembung Semasa Mengandung Ia disebabkan: 1. Perubahan hormon progesterone Hormon …

Read More »

Minum Kopi Semasa Hamil. Bagus atau Bahaya Pada Bayi?

minum kopi semasa hamil

“Stresnya nak setelkan kertas kerja ni. Bestnya kalau dapat minum kopi, leganya rasa. Tapi, orang kata kopi tak bagus untuk orang mengandung. Takut ada kesan pada ‘baby’ dalam perut. Alahai, mengidam sangat dah nak minum kopi ni!” Bila stres, minum kopi memang melegakan. Rasa semua tekanan bagai berlalu pergi. Namun, wanita hamil …

Read More »

Wanita Hamil, Awasi 8 Penyakit Berjangkit Ini

penyakit berjangkit

Tubuh manusia mudah terdedah kepada jangkitan penyakit. Namun, apa yang membezakan adalah kekuatan antibodi individu itu melindungi dirinya daripada dijangkiti. Kenapa Wanita Hamil Mudah Dijangkiti Penyakit Berjangkit? Kanak-kanak dan warga tua biasanya mudah dijangkiti kerana mempunyai antibodi yang lemah. Begitu juga wanita hamil. Ini kerana apabila mengandung, berlakunya perubahan hormon …

Read More »

Kurangkan Stretch Mark Dengan 7 Cara Ini. Tak Cuba, Tak Tahu

cara kurangkan stretch mark

“Eee teruknya kesan parut kat perut ni sampai berbirat-birat dibuatnya. Menggerutu je nampak. Macam mana nak kurangkan stretch mark ni? Bolehkah buang parut ni? Kalau kekal macam ni, malulah!” Stretch mark memang sinonim dengan wanita mengandung. Ia terjadi apabila kulit menjadi regang akibat tekanan berlebihan apabila mengalami pertambahan berat badan secara drastik, terutamanya sewaktu hamil. Biasanya …

Read More »

Kalau Mengidam 8 Jenis Makanan Ini, Ia Petanda Kekurangan Zat

mengidam

“Eeee…. Teringinnya nak makan coklat. Asyik terfikir nak makan coklat je sampai tak dapat tumpukan perhatian masa ‘meeting’ tadi… Nak kata mengandung, tak juga… Hehe.” Tahu tak? Mengidam makanan ini bukan saja dikaitkan dengan orang mengandung. Malah, manusia normal pun boleh melahirkan rasa begini. Walaupun tabiat ini lebih sinonim dengan wanita, yang …

Read More »

Merancang ‘Baby Boy’? Ketahui 8 Cara Untuk Hamil Anak Lelaki

hamil anak lelaki

“Shima, ‘turun’kanlah ilmu macam mana nak hamil anak lelaki. Aku yang sulung dan kedua, perempuan. Teringin pulak nak merasa jaga ‘baby boy’ bila tengok anak-anak bujang kau.” Ada perancangan untuk dapatkan ‘baby boy’? Mungkin sebelum ini anda tidak pernah merancang jantina anak, semuanya diserahkan padaNya. Tapi, tidak salah jika ingin …

Read More »