Home / 40 Minggu (page 3)

40 Minggu

Kalau Nak Elak Demam Kuning Bayi, Lakukan 5 Perkara Ini

demam kuning bayi

Eh, bolehkah elak demam kuning bayi sejak dalam kandungan? Yalah, ibu mana yang tidak sedih melihat bayi yang baru lahir disahkan menghidap demam kuning. Ingatkan lepas lahir, dah boleh terus bawa anak balik ke rumah tanpa sebarang masalah. Khuatir pula kalau organ dalaman seperti hati menghadapi masalah. Mesti terfikir, macam manalah badan …

Read More »

Nak Hamil Anak Kembar? Kena Cuba 7 Cara Ini!

hamil anak kembar

“Tengoklah tu, comelnya baby kembar tu duduk dalam stroller. Dahlah muka seiras, susah pulak tu nak cari perbezaan, pakai baju pun sama warna. Geramnya la macam nak cubit-cubit je. Alahai best nya kalau dapat hamil anak kembar macam ni. Sekali bersalin, ha keluar dua terus!” Biasanya kembar yang sering kita jumpa …

Read More »

Bagaimanakah Posisi Tidur Ibu Mengandung Yang Paling Ideal?

posisi tidur ibu mengandung

“Wah tahniah, sudah berapa bulan ni? Tak apa, masih ada masa lagi sebelum baby keluar. Boleh lah banyakkan rehat dan dapatkan tidur, nanti dah bersalin, memang takkan ada masa nak rehatkan mata sekejap pun” Betul ke masa mengandung susah tidur? Bukankah apabila perut semakin membesar, makin sukar untuk mendapatkan tidur yang …

Read More »

Saintis Dedah 5 Rahsia Merangsang IQ Bayi Dalam Kandungan. Lagi Awal, Lagi Genius!

Merangsang IQ bayi dalam kandungan

“Ingatkan bila dah lahir baru boleh mula mengajar bayi.. Rupanya sejak dalam perut pun dah ada potensi untuk jadi genius ya?” Ini betul-betul bukan cubaan tau! Haa… Inilah penemuan saintifik dibuktikan oleh pengkaji-pengkaji antarabangsa yang dilaporkan melalui artikel “Make Baby Smarter In The Womb“. Kenyataan ini disandarkan pada fakta bahawa sistem saraf …

Read More »

6 Tanda Bahaya Menyusu Badan Semasa Hamil

“Kalau tunggu nak jarakkan anak lagi 2-3 tahun, umur pun dah tak muda lagi. Lagi elok bersalin cepat sementara subur ni. Tapi kesian pula dengan si kecil yang masih menyusu badan.” “Orang tua-tua cakap, kalau menyusu badan semasa hamil ada risiko gugur. Betul ke?” “Nanti kalau adik dia lahir, takkan …

Read More »

Stress dan Cepat Marah Ketika Mengandung. Encik Suami, Tolong Saya!

Bagi suami saya, seorang wanita sudah cukup ‘complicated’ dan sukar difahami, terutamanya apabila datang bulan. Cepat marah, meroyan tak tentu pasal. Tapi, itu baru seminggu. Apabila mereka hamil, dapatkah anda bayangkan ‘roller coaster’  itu selama 9 bulan? Cepat marah? Cepat penat? Tentu anda pernah mendengar amaran-amaran bahawa orang mengandung ni …

Read More »

5 Tips Mengandung Lagi Selepas Keguguran Bayi. Atasi Fobia!

Pertamanya, takziah diucapkan kepada semua wanita yang mengalami keguguran. Sememangnya bukan senang untuk melalui saat-saat kehilangan, terutamanya bagi pasangan yang sekian lama mengusahakan kehamilan. Kadangkala, ada wanita yang dianugerahkan dengan kehamilan yang seterusnya dalam masa beberapa bulan sahaja selepas diberitakan dengan keguguran. Namun, kehamilan yang seterusnya ini menjadikan mereka fobia …

Read More »

Jangan ‘Bersama’ Suami Isteri, Kalau Bayi Masih Belum Tidur

1. Pernahkah anda terfikir, kalau bayi masih terjaga dan anda suami isteri terus ‘bersama’ di atas katil, dia akan ingat peristiwa itu? 2. Pernahkah anda terfikir, bagaimana bayi boleh mengingat buku cerita yang anda bacakannya dua hari lepas? 3. Pernahkah anda berasa hairan apabila tiba-tiba anak kecil meminta anda membelikan barang …

Read More »

Nak Cegah Kehamilan? Ketahui Dulu 9 Perkara Tentang Pil Perancang

Pil perancang

“Patut tak makan pil perancang? Ada kesan sampingan? Haram ke? Nanti kalau nak mengandung semula macamana?” Rasanya, inilah antara dilema wanita yang paling besar lepas berkahwin. Bukan menolak rezeki, tetapi cuma memikirkan yang terbaik untuk pendidikan dan masa depan anak-anak. Berbanding kaedah implan atau suntikan, pil kontraseptif atau pil perancang …

Read More »

Pantang 44 Hari vs Pantang 100 Hari. Mana Lagi Bagus?

Pantang 44 Hari

“Ingatkan 44 hari dah cukup lama… Ada lagi pantang sampai 100 hari ke?” Tentu ramai yang mengeluh dan terfikir untuk mengelat daripada berpantang kan? Sebenarnya kita patut rasa bertuah kerana sungguhpun kita sudah berada di era moden, tradisi berpantang tidak pernah lekang ditelan zaman. Walaupun kurang arif dengan tradisi ini, …

Read More »

7 Tips Turunkan Berat Badan (Yang Realistik) Selepas Bersalin

Turunkan berat badan

Siapa tak mahu kurus? Malangnya, dua perkara yang paling mustahil dilakukan oleh wanita lepas bersalin adalah diet dan bersenam. Kesibukan harian dan kurangnya motivasi adalah antara cabaran utama untuk turunkan berat badan. Walaubagaimanapun, sedarkah anda bahawa setiap ibu dianugerahkan dengan keistimewaan? Selain memanipulasikan ‘superpower’ anda ini, anda harus meletakkan sasaran …

Read More »

Kalau BFF Baru Dapat Anak, Saya Mesti Buat 6 Perkara Ini

Dapat anak

Dulu-dulu, dialah kawan baik masa zaman sekolah. Zaman dulu-dulu juga, dialah yang paling rapat dengan kita masa di universiti. Semua perkara boleh luahkan pada dia. BFF-lah katakan! Dulu kawan baik, sekarang dah nak dapat anak? Pernahkah kita tertanya-tanya bagaimana untuk membantu kawan, atau BFF kita yang baru sahaja melahirkan anak? Layan …

Read More »