Home / Asuh (page 2)

Asuh

5 Tabiat Yang Boleh Menyebabkan Sindrom Kematian Bayi Mengejut (SIDS). Jangan Ambil Mudah!

sindrom kematian bayi

Ibu bapa bayi yang mati mengejut pasti sukar untuk menerima kenyataan akan kehilangan bayi mereka secara tiba-tiba. Tidak dinafikan bahawa ajal dan maut di tangan Tuhan. Namun, apakah sebenarnya Sindrom Kematian Bayi Mengejut? Bagaimana ia terjadi? Apakah punca-puncanya? Mari kita kupas satu persatu. Apa Itu Sindrom Kematian Bayi Mengejut? Sindrom Kematian …

Read More »

7 Perkara Encik Suami Tak Tahu Tentang Ibu Yang Menyusu Badan

“…. Alahai, daripada zaman nenek moyang kita lagi wanita dah menyusukan anak. Jadi, takkanlah susah sangat nak menyusu badan. Letak saja bayi di dada, keluarlah susu kan?” Saya tertarik dengan perspektif lelaki melihat bagaimana proses penyusuan bayi itu menyedarkannya bahawa menyusu badan memang menjadi sebahagian besar daripada hidup wanita. Seorang suami, Clint …

Read More »

7 Tips Penjagaan Kesihatan Kanak-Kanak & Bayi Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

tips penjagaan kesihatan kanak-kanak

Sebagaimana yang kita tahu, kesihatan merupakan aspek yang paling penting dalam kehidupan. Jika kesihatan seseorang berada pada tahap yang tidak baik, maka pelbagai perkara akan tergendala. Aktiviti harian juga boleh terganggu. Oleh sebab itu, wajarlah sekiranya kita mendidik anak-anak untuk menjaga kesihatan sejak kecil. Setiap anggota badan perlu diambil perhatian …

Read More »

Elak Gangguan Seksual, Ini 9 Perkara Ibubapa Perlu Ajar Sejak Kecil

gangguan seksual kanak kanak

“Seramnya tengok macam-macam kes pedofilia yang menakutkan. Ada tu memperkosa saudara terdekat dan anak sendiri. Kita bukannya boleh ada bersama anak setiap masa. Bagaimana nak ajarkan supaya mereka pandai melindungi diri daripada jadi mangsa gangguan seksual kanak-kanak ini ya?” Sekali lagi, seluruh Malaysia digemparkan dengan berita seorang pedofil warga Britain yang berhadapan …

Read More »

2 Resepi Biskut Bayi Paling Ekspres & Jimat, Senang Bawa Travel

resepi biskut bayi

Di sini kami ingin berkongsi 2 buah resipi biskut bayi melalui Puan Nurul Maslia Hidayu Shohodin – khas buat ibu-ibu yang sibuk. Biskut bayi atau ‘finger food’ ini boleh diberi kepada bayi berusia 6 bulan ke atas, terutamanya untuk bayi anda yang sedang tumbuh gigi (teething). Mereka tentu suka mengunyah dan menggigit …

Read More »

Cara Rawat Batuk Dengan Nanas, 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat

Alhamdulillah, perkongsian kali ini adalah daripada Puan Norashikin Binti Hasan yang sudi menunjukkan kita semua cara rawat batuk secara semulajadi dengan buah nanas. Melalui cara ini, Puan Norashikin berjaya menyembuhkan batuk anaknya dalam masa 3 hari. Menarik, kan? Nanas 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat Batuk Melalui sumber daripada laman web …

Read More »

Kerap Menangis Tanda Bayi Kembung Perut. Ini 8 Tips Mengatasinya

“Alahai asyik menangis saja si kecil ni. Pampers dah tukar, susu pun dah beri. Mungkin kembung perut agaknya? Nak kena urutkah untuk keluarkan angin?” Mengurut mungkin dapat memberi sedikit kelegaan pada bayi. Namun, anda harus mengetahui punca utama berlakunya kembung perut pada bayi. Tanda Bayi Kembung Perut Bayi yang kerap …

Read More »