Home / Asuh (page 3)

Asuh

Nampak Mudah, Tapi 20 Aktiviti Ini Akan Bentuk Disiplin Anak Anda

Ibu bapa mana yang tidak sejuk perut melihat anak yang lembut hati dan berakhlak mulia setiap masa. Ditambah pula pelbagai masalah sosial yang melanda remaja masa kini, kita tercari-cari formula terbaik bagi mendidik serta disiplin anak yang berkesan. Kita pasti mahu anak kita makan dengan sopan, menghormati orang tua, mendengar cakap dan sebagainya. …

Read More »

Petua Rawat Anak Demam Dengan Telur Rebus. Terbukti Berkesan!

rawat demam anak

Sememangnya terdapat pelbagai petua rawat anak demam yang boleh kita lakukan di rumah sebelum suhu badan atau demam anak menjadi terlalu tinggi. Antaranya, menyapu badan dengan tuala basah, melembapkan kepala dengan air asam jawa atau air lemon, menggunakan aloe vera, atau menyapu minyak aromaterapi yang sesuai dengan kulit anak-anak. Kesemua petua …

Read More »

Ini Cara Mengurut Bayi Yang Betul, Bahaya Kalau Silap Teknik

cara mengurut bayi

“Eh, bolehkah bayi baru lahir diurut? Kecil sangat, nak dukung pun tak berani, lagi pula nak mengurut. Bagaimana cara mengurut bayi dengan betul?” Seperti yang umumnya kita tahu, mengurut bayi memang banyak manfaatnya. Selain mengukuhkan ikatan antara bayi dengan ibu, ia juga memberi pelbagai kebaikan dari segi kesihatan dengan membantu …

Read More »

Cara Buat Stok Ayam & Bilis Untuk Bubur Bayi. Tanpa Garam & MSG!

cara buat stok ayam

Dalam resipi makanan bayi yang lalu ada kami kongsikan coretan Puan Nor Dahlia tentang cara membuat makanan bayi untuk ibu yang super sibuk! Kali ini, mari lihat cara buat stok ayam dan ikan bilis untuk melengkapkan resepi bubur bayi. 100% tanpa MSG atau garam. Ianya boleh disimpan dan digunakan apabila menyediakan makanan bayi di …

Read More »

5 Sebab Bayi Kekurangan Kalsium, Meskipun Menyusu Ikut Jadual

bayi kekurangan kalsium

“Apa yang tak kena dengan Nurul ni. Sejak akhir-akhir ni tak boleh tidur lena padahal dah menyusu.” “Badan menggigil semacam je, tangan kaki terketar-ketar macam nak kena sawan. Salah baring, mesti menangis macam sakit sangat. Tak pernah pula jadi kat anak yang sulung dan kedua. Ish risaunya sebab pertama kali tengok …

Read More »

Kenapa Anak Suka Berbohong? Ini Formula Pakar Menanganinya

anak suka berbohong

“Kenapalah anak suka berbohong? Padahal, budak-budak kan hatinya suci dan bersih. Jadi, apa yang membuatkan mereka menipu?” Tahukah anda, sebenarnya Kang Lee, seorang peyelidik dan pengarah Pusat Kajian Perkembangan Kanak-kanak di Institut Pendidikan Ontario. Beliau telah mengkaji perlakuan kanak-kanak selama 20 tahun berkata: “Jika anda mendapati anak anda menipu buat pertama …

Read More »

Anak Tak Mahu Berenggang Dengan Puting? Boleh Cuba 5 Cara Ini

anak hisap puting

“Mana lah perginya puting si Nana ni. Dahlah tak ada ‘extra’ kat rumah. Kalau berhentikan anak hisap puting dari awal, mesti senang. Tak adalah leceh nak mencari. Nana asyik mengamuk bila tak dapat puting kesayangan dia. Aduhai..” Tengah mengamuk bagai nak rak, kasi sahaja puting, terus reda ‘puting beliung’ dalam rumah. …

Read More »

Menyesal Menjerit Pada Anak? Ini 5 Tindakan Anda Patut Lakukan

menjerit pada anak

“Syazwan Hakimi! Berapa kali ibu cakap jangan panjat kerusi tu. Ibu dah cakap pelan-pelan tak mau dengar. Nak juga suruh ibu menjerit baru nak dengar cakap ibu?” Aduhai anak. Kena tinggikan suara baru dengar cakap. Kalau boleh memang tak mahu tinggikan suara atau menjerit pada anak tapi itulah cakap perlahan-lahan, …

Read More »