Home / Asuh (page 4)

Asuh

Masukkan 7 Makanan Ini Dalam Menu Diet Bayi 7 Bulan. Baru Sihat!

menu diet bayi 1

Bayi berusia tujuh bulan biasanya sudah mula pandai meminta makanan. Pantang nampak pinggan di hadapan mata pasti sudah mencapai. Sejak umur 6 bulan, anda sudah boleh memperkenalkan makanan tambahan kepada diet bayi selain susu ibu atau susu formula. Ini kerana, pada usia ini usus bayi sudah boleh menerima makanan tertentu dan …

Read More »

Bayi Berpeluh Banyak Ketika Menyusu Mungkin Petanda Penyakit

risiko herba tradisional

“Aduhai, banyaknya peluh si kecil ni sampai lencun baju. Setiap kali menyusu badan mesti macam ni. Padahal dalam bilik tidur dah buka ‘air-cond’, takkan masih panas lagi” Bayi berpeluh dengan banyak setiap kali waktu menyusu? Adakah ia perkara normal? Perlu atau tidak merujuk pada doktor? Bayi berpeluh sewaktu menyusu badan adalah perkara …

Read More »

Lihat 6 Kesan Ini Apabila Tambah Nutrisi Bayi Dengan Buah Delima

buah delima pada bayi

Bolehkah beri buah delima pada bayi? Boleh, kalau bayi anda sudah masuk enam bulan. Tapi, kenapa buah delima? Banyak sungguh buah tempatan yang senang nak dapat berbanding buah delima. Sudahlah harganya mahal. Lagipun, sesuai ke untuk bayi usia ni makan buah delima? Buah delima kaya dengan pelbagai khasiat dan telah …

Read More »

Masalah Nafas Berbau Pada Anak-anak? Ini Sebab dan Cara Atasinya

masalah nafas berbau

Halitosis atau dalam Bahasa Melayunya ‘nafas berbau’ adalah masalah yang biasa berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Bagaimana pun, jika dibandingkan dengan orang dewasa, kanak-kanak paling mudah mendapat masalah ini. Kenapa ya? Punca Masalah Nafas Berbau Pada Anak-anak Anak-anak mudah diserang nafas berbau sebab kanak-kanak biasanya: 1. Suka Kunyah Benda …

Read More »

5 Cara Kekalkan Kelembapan Kulit Bayi Semasa Cuaca Panas

kulit bayi kering

Kulit kering bukan sahaja dihidapi oleh orang dewasa, malah bayi baru lahir turut mengalaminya. Tetapi, kulit mereka memang sensitif. Cuaca yang semakin panas mampu menyebabkan kulit bayi yang kering menjadi kemerah-merahan, mudah mengelupas dan menyakitkan badan si kecil. Cara Kekalkan Kelembapan Kulit Bayi Tidak Sama Seperti Orang Dewasa Awas, jangan pula …

Read More »

Adakah Normal Jika Bayi Tidur Berdengkur?

bayi tidur berdengkur

“Alahai comelnya Betty tidur. Siap menganga lagi. Penat sangat bermain lah tu sampai tidur berdengkur. Eh, bayi pun berdengkur juga ya. Ingatkan orang dewasa sahaja yang tidur berdengkur” Tapi memang normal ke kalau bayi tidur berdengkur? Atau sebenarnya ‘baby’ ada masalah pernafasan yang kita tak tahu? Perlu atau tidak jumpa doktor? …

Read More »

7 Kemahiran Anak Yang Perlu Dikuasai Untuk Menghadapi Masa Depan

kemahiran anak

“Berenang ok. Main alat muzik pun ok. Taekwando pula bagus untuk keselamatan diri, memang sangat ok. Aduh, tak tahu nak pilih yang mana satu sesuai untuk Danish. Semuanya bagus-bagus untuk kemahiran anak bila dah besar nanti” Memang sukar untuk memilih yang mana satu sesuai untuk meningkatkan kemahiran diri anak-anak kerana selain …

Read More »

4 Jenis Personaliti Anak Dan Cara Kembangkan Bakat Semulajadi Mereka

kenali personaliti anak

“Hmm… Tak faham betullah dengan Naim ni. Mahal sungguh senyumannya. Sedangkan tengok budak lain seronok sungguh bermain bersama di tadika. Normalkah kalau anak-anak kecil berperangai begini?” Kadang-kadang kita sendiri sukar memahami personaliti anak. Bukanlah bertujuan untuk membandingkan dengan kanak-kanak lain, tetapi risau juga kalau dia mengalami sebarang masalah dari segi …

Read More »

Tingkatkan Memori Anak Dengan Makanan Tinggi Omega-3

tingkatkan memori anak

“Ibu, cikgu Qairin kat sekolah cakap kita kena makan banyak ikan sebab ada Omega-3. Dekat TV pun ada iklan Omega-3. Apa Omega-3 itu ibu?” Istilah saintifik ini memang selalu kita dengar tapi sejauh manakah pengetahuan kita mengenai Omega-3 dan manfaatnya pada kesihatan anak? Benarkah ia dapat membantu tingkatkan memori? Bagaimana Omega-3 …

Read More »

6 Tips Galakkan Bayi Cepat Berjalan Sesuai Usianya. Tatih, Tatih!

bayi cepat berjalan

“Ish… Rasa tak sabar pula Mama nak ajar bayi cepat berjalan.. Nak buat apa ya? Patutkah ajarkan guna ‘walker’ atau apa-apa alatan istimewa?” Kebanyakan bayi akan mengatur langkah pertama mereka kira-kira apabila masuk umur setahun. Tapi, ada juga yang sudah pandai bertatih seawal 9 bulan, manakala ada juga yang sedikit lambat dan …

Read More »

Praktikkan 7 Perkara Ini Jika Nak Anak Yang Bijak

tips anak yang bijak

Anak-anak zaman sekarang nampaknya semakin bijak. Maklumlah ibu bapa mereka ramai yang berpendidikan tinggi sehingga mampu menghantar anak mengikuti bermacam-macam kelas untuk menambah pengetahuan serta kemahiran berfikir si anak. Siapa Tak Mahu Anak Yang Bijak? Sejuk perut ibu yang mengandung apabila melihat satu-persatu kejayaan anak. Apatah lagi ramai yang memuji kebijaksanaan …

Read More »