Home / Dapur (page 2)

Dapur

Petua Rebus Telur Supaya Kulitnya Tak Pecah & Tak Melekat

petua rebus telur tak pecah

“Eh, ingatkan tak susah nak rebus telur kenduri ni. Sekali hampir separuh pecah dan retak kulitnya. Tak cantiklah nak buat bunga telur. Aduhai… Ada ke petua rebus telur tak pecah ye?” Nampak senang, masukkan sahaja telur dalam air dan rebus. Tapi, tahu tak apa rahsia dan petua rebus telur tak …

Read More »

Jangan Dibuang Nasi Mentah, Perbaiki Rasanya Dengan 5 Petua Ini

petua nasi mentah

“Ish dahlah lapar, tengok-tengok nasi yang dimasak mentah pulak. Aku yang salah bajet air atau rice cooker aku ni yang rosak? Nampaknya, makan lauk je lah aku malam ni. Nak telefon Mak lah. Mana tahu dia ada petua nasi mentah. Untung-untung boleh ‘repair’.” Sayangnya, takkan nak dibuang nasi yang mentah. …

Read More »

3 Teknik Mudah Melembutkan Daging Dalam Masakan. Baru Empuk!

melembutkan daging

“Aduh… Kenapa liat pulak daging ni sampai terkehel mulut aku nak mengunyah. gigi aku pun rasa nak tercabut. Bukan main susah rupanya nak melembutkan daging ni, ingatkan dah cukup empuk. Macam mana ni, takkan nak buang? Ke nak rebus balik bagi lembut?” Memang ‘potong stim’ kalau dapat daging yang liat. Mulut …

Read More »

Ini Petua Goreng Ikan Bilis Yang Betul. ‘Confirm’ Garing & Rangup!

petua goreng ikan bilis

Bersaiz kecil namun penuh khasiat seperti zat besi, kalsium dan asid omega 3. Kitaran hidup yang singkat menyebabkan ikan bilis tidak terdedah kepada kandungan metal yang bahaya seperti merkuri. Ikan bilis sering dijadikan sebagai perisa tambahan dalam hidangan goreng, sup, bubur dan sayur-sayuran. Lagi sedap jika digoreng garing dan rangup …

Read More »

Senarai 5 Resepi Brownies Yang Anda Mesti Cuba. Tak Susah Pun!

Sekarang ini memang ‘trend’ orang buat brownies. Tapi, nampak rupa lebih kurang macam kek coklat yang dipotong segi empat. Jadi, adakah anda tahu apa bezanya brownies ini dengan kek? Brownies sebenarnya berasal dari Amerika Syarikat dan sangat popular di negara itu. Jika dibezakan dengan kek, brownies mempunyai permukaan satu lapisan sangat nipis …

Read More »

Koleksi 5 Resepi Kek Batik Paling Special. Ada Versi Cheese!

resepi kek batik

Satu Malaysia dan tahu dengan keistimewaan kek batik ini. Ia adalah kek yang sangat senang untuk dibuat kerana hanya menggunakan biskut dan beberapa bahan lain. Istimewanya, kek batik biasanya tidak perlu dibakar dalam ketuhar. Ia juga tidak memerlukan peralatan istimewa seperti ‘mixer’ atau alatan membuat kek yang lain. Yang paling …

Read More »

5 Aneka Resepi Nasi Ayam. Mudah, Lazat, & Pasti Menggiurkan!

Kalau sebut tentang nasi ayam, kebanyakan rakyat Malaysia memang dapat ‘relate’ dengannya. Tak kiralah yang Melayu, Cina, India, ataupun bangsa lain. Masing-masing sukakan nasi ayam! Maka, tak hairanlah terdapat pelbagai variasi resepi nasi ayam di negara ini. Oleh itu, nasi ayam memang sesuai dijadikan santapan harian mahupun hidangan untuk majlis …

Read More »

Cara Buat Stok Ayam & Bilis Untuk Bubur Bayi. Tanpa Garam & MSG!

cara buat stok ayam

Dalam resipi makanan bayi yang lalu ada kami kongsikan coretan Puan Nor Dahlia tentang cara membuat makanan bayi untuk ibu yang super sibuk! Kali ini, mari lihat cara buat stok ayam dan ikan bilis untuk melengkapkan resepi bubur bayi. 100% tanpa MSG atau garam. Ianya boleh disimpan dan digunakan apabila menyediakan makanan bayi di …

Read More »

Masukkan 7 Makanan Ini Dalam Menu Diet Bayi 7 Bulan. Baru Sihat!

menu diet bayi 1

Bayi berusia tujuh bulan biasanya sudah mula pandai meminta makanan. Pantang nampak pinggan di hadapan mata pasti sudah mencapai. Sejak umur 6 bulan, anda sudah boleh memperkenalkan makanan tambahan kepada diet bayi selain susu ibu atau susu formula. Ini kerana, pada usia ini usus bayi sudah boleh menerima makanan tertentu dan …

Read More »

11 Manfaat Rempah Ratus & Bahan Penyedap Makanan Semulajadi

manfaat rempah ratus

Manfaat rempah ratus sebagai perasa dalam makanan tentunya membantu menaikkan aroma selainkan menambah kelazatan. Rempah seperti bunga cengkih, buah pelaga, kayu manis dan bahan perasa semulajadi seperti minyak zaitun, limau purut, serta cuka memang biasa di gunakan oleh masyarakat kita sebagai penyedap masakan dan penambah aroma hidangan.   Tak lengkap …

Read More »

Mana Yang Bagus? Susu Kambing atau Susu Lembu?

susu lembu atau susu kambing

“Banyak sangat jenama susu tepung bayi di pasaraya ni. Kebanyakannya terdiri daripada susu lembu. Risau juga takut tersalah pilih. Takut muntah-muntah pula sebab tak serasi dengan bayi. Dengar-dengar susu kambing lagi bagus, lagipun ia merupakan sunnah Nabi. Susu kambing atau susu lembu lebih baik?” Susu Kambing Atau Susu Lembu? Memang rata-rata susu formula bayi dihasilkan …

Read More »

Apa Kesannya Jika Minum Air Kelapa Selama Seminggu?

Minum air kelapa selama seminggu

“Syoknya minum air kelapa muda waktu cuaca panas ni. Memang rasa segar dan badan pun rasa sejuk. Hilang rasa dahaga yang amat sangat. Kalau dapat minum air kelapa tiap-tiap hari pun bagus.” Ketika musim panas, memang digalakkan minum air kelapa kerana ia mengandungi elektrolit yang membantu mengembalikan ion tubuh yang …

Read More »

8 Makanan Semulajadi Tingkatkan Selera Anak. Tak Perlu Ubat!

anak kurang makan

“Aduhai, liatnya nak suruh makan. Habis semua diludah. Kita pun naik ‘tension’. Setiap kali disuruh makan macam nak berperang! Bukan yang baby saja, anak yang dah besar pun sama juga. Baru makan sikit dah buat ‘lembik’. Macam-macam alasan… Penat kita kerah otak nak masak menu istimewa buat mereka…” Ibu-ibu mesti …

Read More »

Ini 10 Makanan Untuk Turunkan Darah Tinggi. Sihat Tapi Sedap!

tilapia darah tinggi

Mengikut statistik, penghidap penyakit darah tinggi ini semakin meningkat dari masa ke semasa di seluruh dunia, termasuklah di Malaysia. Mungkin ramai yang tahu bahawa sodium atau garam adalah antara penyebab utama penyakit ini. Oleh itu, penghidap penyakit darah tinggi perlu mengambil banyak makanan mengandungi kalsium, magnesium dan potassium. Sebenarnya, ketiga-tiga vitamin …

Read More »