Home / Famili (page 2)

Famili

11 Tips Paling Berkesan Untuk Hilangkan Kulit Berminyak

hilangkan kulit berminyak

“Ish apa hal kulit muka aku ni pagi-pagi lagi dah berminyak? Tengok ni berminyak-minyak katdahi dan hidung aku. Padahal baru aja aku pakai ‘foundation’ dan mekap tadi. Kalau kesat muka untuk hilangkan kulit berminyak, habislah tanggal mekap aku!” Sebenarnya kulit muka menghasilkan minyak semula jadi untuk melindungi kulit daripada terlalu kering. …

Read More »

7 Rahsia Penjagaan Kulit Supaya Nampak 10 Tahun Lebih Muda

cara atasi kulit kering

“Aduhai, baru masuk ‘3 series’ ni mulalah ada garisan halus sana sini. Dah nampak tualah… Apa nak buat ni?” Penjagaan muka amat dititik beratkan terutamanya oleh golongan wanita. Jadi, masalah seperti kulit kering amat merisaukan dan menjadi punca masalah lain seperti jerawat dan mengelupas. Selain itu, kulit kering membuatkan empunya …

Read More »

11 Makanan Menaikkan Berat Badan Secara Sihat, Sesuai Untuk Semua

makanan menaikkan berat badan

“Malas betul lah nak pergi ‘reunion’ dengan kawan sekolah menengah bulan depan. Mesti aku jadi bahan usikan sebab kurus ‘cekeding’ aja macam zaman sekolah dulu. Ingat aku tak cuba ke nak gemuk, dah macam-macam cara dicuba. Tak dapat gemuk, berisi sikit pun jadilah. Apalah agaknya makanan menaikkan berat badan yang betul-betul …

Read More »

8 Cara Menghilangkan Mata Panda Dengan Cepat & Berkesan

“Alamak! Apahal mata aku jadi mata panda ni? Ish ni mesti sebab aku ‘stay up’ beberapa hari, layan drama Korea. Aduhai kan mata dah lebam macam kena tumbuk. Dahlah naik tren, mesti ramai yang perasan. Ish, ada ke cara menghilangkan mata panda ni dengan cepat?” Memang panik kalau bangun pagi …

Read More »

5 Kesan Yang Melanda China Lepas 35 Tahun Amalkan Polisi Satu Anak

Tahukah anda betapa seriusnya anda perlu merancang keluarga dengan ‘Polisi Satu Anak’ yang diamalkan di China sebelum ini? Ya, anda benar-benar akan dihukum sekiranya anda didapati melahirkan lebih daripada seorang anak. Tak kiralah sama ada anda tinggal di ceruk kampung atau mana-mana kawasan pedalaman, tentu akan ada ‘mata’ yang memerhatikan …

Read More »

Jangan Panik! Cuba 7 Petua Ini Bila Anak Tercekik Tulang Ikan

Petua tercekik tulang

“Adib, kan mak dah cakap awal-awal tadi makan ikan tu pelan-pelan. Kan dah tertelan tulang. Cepat minum air banyak-banyak, bagi tulang tu terkeluar bila kena air. Kalau tak keluar juga, kenalah mak ‘Google’ petua tercekik tulang.” Peritnya kalau tercekik tulang, sampai nak telan air liur pun rasa sakit. Itu yang dirasa …

Read More »

Ramai Tak Tahu, Buah Kelapa Boleh Sembuhkan 8 Penyakit Ini

Bukan sahaja minuman penyegar badan di kala cuaca panas, kelapa juga dikenali sebagai air pembekal tenaga semula jadi kerana ia kaya dengan potassium, pelbagai vitamin dan antioksida. Selain itu, kelapa juga mengandungi bahan antiradang yang baik untuk kesihatan. Kelebihan buah kelapa daripada tempurung, buah, minyak sehingga airnya telah dibuktikan melalui …

Read More »

6 Cara Mengeratkan Hubungan Jarak Jauh Yang Makin Hambar

Hidup ini boleh diumpamakan seperti  masakan, memerlukan rempah untuk membentuk rasa, memerlukan garam untuk perasa, memerlukan asam untuk sedikit rasa masam,dan gula untuk memberi kemanisan dalam masakan. Tanpa bahan-bahan ini maka hilanglah keenakan masakan itu. Begitu juga dengan hidup berkeluarga, memerlukan kasih dan sayang untuk terus memekarkan kasih sayang, memerlukan …

Read More »

Cara Solat Sunat Aildilfitri Secara Berjemaah Atau Bersendirian, Sumber Oleh JAKIM

cara solat sunat gerhana matahari

Menurut laman web JAKIM, solat sunat aidilfitri yang mula-mula dikerjakan oleh Rasulullah s.a.w. ialah pada tahun kedua hijriyah. Sejak itu, Baginda telah berkekalan mengerjakannya hingga akhir hayatnya. Rasulullah s.a.w. telah menggalakkan seluruh umat Islam – lelaki dan perempuan, tua muda (termasuk kanak-kanak) supaya keluar beramai-ramai mengerjakannya dengan berjamaah sebagai menegakkan …

Read More »

Jom Balik Kampung! Amalkan 4 Langkah Keselamatan Jalanraya Ini, Ya

keselamatan jalanraya bersma keluarga

Setiap nyawa adalah beharga dan kita sering dikejutkan dengan berita yang agak sedih mengenai nahas jalanraya yang tidak sepatutnya berlaku, lebih-lebih lagi pada musim perayaan. Oleh itu, seeloknya kita membuat persiapan yang secukupnya bagi memastikan keselamatan di atas jalanraya bersama keluarga tercinta. Berikut merupakan tips-tips yang sewajarnya diamalkan bersama semua …

Read More »

11 Petua Hilangkan Jerawat Yang Berkesan. Mesti Cuba!

Petua hilangkan jerawat

“Apa pulak yang merah kat dahi aku ni? Aaah jerawat rupanya! Besar pulak tu. Dahlah aku naik LRT hari ni. Mesti ramai yang nampak jerawat aku ni. Aduh malunya” Jerawat memang satu masalah kerana ia boleh menimbulkan rasa kurang keyakinan diri dan malu berhadapan dengan orang ramai. Nasib baik ada …

Read More »

9 Cara Hilangkan Gatal Badan Dengan Pantas Dan Semulajadi

cara hilangkan gatal

“Ish kenapa rasa miang je badan aku ni. Dari tadi asyik menggaru sampai merah-merah dah satu badan. Nak letak krim ke minyak, apa cara hilangkan gatal badan ni? Kalau mandi ni ‘sure’ pedih satu badan” Memang syok bila menggaru pada bahagian yang gatal, tetapi lepas itu kulit menjadi kemerahan, melecet dan luka. Aduhai sakitnya! …

Read More »

7 Tips ‘Child Proofing’ Rumah Anda Supaya Mesra Bayi & Anak Kecil

keselamatan di rumah

“Risau pula bila anak-anak dah pandai mencapai barang-barang. Tapi, takkan nak simpan semua barang di rumah ini. Bagaimana memastikan keselamatan di rumah?” Kemalangan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor sama ada di luar mahupun dalam rumah. Rumah yang selamat didiami oleh orang dewasa tidak semestinya selamat kepada bayi dan kanak-kanak juga. Bagaimanakah …

Read More »