Home / Famili (page 3)

Famili

7 Tips Hilangkan Stress Di Tempat Kerja

Tips hilangkan stress di tempat kerja

“Malasnya nak ke ofis, kan syok kalau boleh duduk rumah goyang kaki. Tak payah nak menghadap bos yang kepala angin 24 jam, tak sakit mata dan hati dengan kaki gossip, kaki ampu. Makin tak seronok nak kerja situ, tapi nak buat macam mana tak kerja tak ada duit. Aku pun …

Read More »

Kalau Kerap Hilang Barang, Lakukan 8 Tips Ini Untuk Mencarinya

cari barang hilang

“Mana lah aku letak kunci kereta ni? Dahlah nak cepat. Selalu ada aja dalam poket seluar. Bila pula masanya aku bawa keluar, kat mana pulak aku letak. Ish, stres betullah! Bukan senang nak cari barang hilang.” Nak cari barang hilang memang stres lebih-lebih lagi bila ia bernilai dan penting. Lagi-lagi jika sudah mencari di …

Read More »

7 Tips Mudah Bawa Anak Kecil Ke Masjid, Elak Ganggu Jemaah Lain

“Lecehlah, nanti dia bukannya solat terawih, main-main adalah. Malulah nanti kalau dia ganggu jemaah lain. Kalau ajak dia duduk sebelah, ada pula orang cakap kita putuskan saf jemaah. Hmm… Adakah tips bawa anak kecil ke masjid?” Menurut Bayan Linnas Siri 63: Masjid Dan Kanak-Kanak, sejarah telah membuktikan bahawa kanak-kanak telah dibawa ke …

Read More »

Kenapa 2 Tahun Tempoh Terbaik Untuk Menjarakkan Kehamilan? Ini 5 Sebabnya

menjarakkan kehamilan

“Semalam ada jururawat tanya sama ada nak ambil perancang masa ‘check-up baby’ 6 bulan. Pentingkah menjarakkan kehamilan ni? Bila paling sesuai untuk kami dapat anak lagi?” Tahukah anda, World Health Organization (WHO) menyarankan tempoh menjarakkan kehamilan paling baik adalah selama 2 tahun. Menerusi laman web dailymail.co.uk, Centers for Disease Control and Prevention (CDCP) …

Read More »

8 Tips Yang Perlu Diketahui Oleh Pasangan Yang Nak Cepat Hamil

cara nak cepat hamil

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengimpikan kehadiran zuriat dari darah daging sendiri. Walabagaimanapun, tidak semua yang berjaya mendapatkan zuriat. Ada yang menunggu bertahun-tahun untuk mendapat seorang cahayamata. Ada pula yang mengandung lebih kurang sebulan selepas berkahwin atau dipanggil sebagai bunting pelamin. Malangnya, ada juga yang masih belum mendapat zuriat walaupun …

Read More »

5 Fakta Saintifik Tentang Sifat Anak Kedua Yang Suka Memberontak

sifat anak kedua

“Kalau dibandingkan dengan si kakak, anak kedua kami Nurin memang suka memberontak. Pantang kita menegur, mesti nak tarik muka dan buat tindakan tak puas hati. Kenapa ya? Betulkah orang cakap sifat anak kedua memang begini?” Sebenarnya anak kedua memang biasa dikaitkan dengan perangai suka memberontak atau ‘rebellious’. Tapi, adakah ini satu …

Read More »

9 Cara Melebatkan Rambut Anak Kecil Supaya Cantik Semulajadi

“Kenapa anak Zaima tu lagi lebat dan panjang rambutnya sedangkan dia sama umur dengan anak aku. Dahlah nipis pulak tu. Aku nak sikat pun takut makin menipis nanti. Apa cara melebatkan rambut anak kecil ya? Nak pakai produk, risau pula kesan bahan kimia untuk budak-budak.” Seronok tengok anak perempuan punya rambut yang panjang …

Read More »

Petua Kulit Licin Dengan 6 Bahan Semulajadi. Tanpa Bahan Kimia!

petua kulit licin

Kalau cakap tentang kecantikan, memang wanita sahaja yang jadi tumpuan. Tapi sekarang kaum Adam pun sibuk berlumba-lumba amalkan petua kulit licin supaya dapat wajah dan badan yang cantik, licin dan mulus. Bagus sebenarnya. Ini bermakna kesedaran untuk menjalani gaya hidup yang sihat mula dipandang oleh kaum ini. Yalah, siapa yang nak kulit terus …

Read More »

Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia Mulai 2016

Mulai April 2016, terdapat sedikit perubahan pada dos suntikan MMR dan JE (Sarawak). Berikut dilampirkan Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia 2016 yang terbaru seperti di bawah ini: Apakah Perubahan Dalam Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia 2016? Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh KKM, kajian 5 tahun kebelakangan ini menunjukkan demam campak atau measles adalah …

Read More »