Home / Famili (page 5)

Famili

Walaupun Leceh Bawa Anak Travel, Lihatlah 8 Perubahan Yang Berlaku Dalam Diri Mereka

bawa anak travel

“Aduh, lecehlah nak bawa anak ‘travel’, bawa pergi ‘shopping mall’ jelah. Nanti nak kena uruskan makan diorang, kena bawa baju lebih, mainan lagi, duit pun kena lebih… Tapi, kalau fikir-fikir semula, mungkin bagus juga kalau ada pengalaman ‘travel’ dengan mereka.” Haa… Kalau ‘travel’ dengan anak-anak, macam-macam yang kita fikirkan. Takut demam lah, takut mereka tak …

Read More »

7 Sebab Ibu Bapa Dengan 4 Orang Anak Lebih Bahagia Hidupnya

4 orang anak

“Inginkan keluarga bahagia? Lahirkan EMPAT anak!”– Kajian dari Universiti Edith Cowan, Australia. Menurut Dr. Bronwyn Harman, Pensyarah Psikologi dan Sains Sosial, setelah lima tahun menemu bual ibu bapa daripada pelbagai kategori dan latar belakang, beliau mendapati ibu bapa yang miliki lebih daripada empat anak punyai kehidupan yang lebih bahagia berbanding …

Read More »

11 Manfaat Rempah Ratus & Bahan Penyedap Makanan Semulajadi

manfaat rempah ratus

Manfaat rempah ratus sebagai perasa dalam makanan tentunya membantu menaikkan aroma selainkan menambah kelazatan. Rempah seperti bunga cengkih, buah pelaga, kayu manis dan bahan perasa semulajadi seperti minyak zaitun, limau purut, serta cuka memang biasa di gunakan oleh masyarakat kita sebagai penyedap masakan dan penambah aroma hidangan.   Tak lengkap …

Read More »

15 Tempat Menarik Di Shah Alam. Boleh Makan & Lepak Sekali!

Memang terdapat banyak tempat menarik di Shah Alam yang boleh dilawati oleh penduduk sekitar mahupun pelancong antarabangsa. Pernah terkenal dengan jolokan ‘Bandar Perindustrian’ kerana padat dikelilingi dengan kilang-kilang multinasional, Bandar raya Shah Alam kini telah berubah wajah sehingga digelar ‘Bandar Raya Anggerik’. Pembangunan terancang dan pesat menjadikannya sebuah pusat pentadbiran, …

Read More »

Apa Punca Tidur Berdengkur? Atasinya Dengan Cara Ini!

tips tidur berdengkur

“Ishh berdengkur pulak si Nadia ni. Ingat lelaki aje yang kuat berdengkur. Ada juga ya perempuan yang tidur berdengkur. Aduhai, tak tidur lena lah aku malam ni!” Ya, semua orang tidak kira lelaki atau perempuan berpotensi untuk tidur berdengkur. Tapi, ada yang jarang berdengkur melainkan terlalu penat dan stres. Tahukah …

Read More »

Hebatnya Kuasa Pelukan! Sudahkah Anda Memeluk Anak Hari Ini?

manfaat memeluk anak

“Ishh dah besar remaja pun masih nak berpeluk-peluk dengan mak lagi. Tak malu ke orang lain tengok Mak memeluk anak yang dah ‘tua’ ni?” Apa nak dimalukan, lagipun dengan emak sendiri pun. Bukankah itu tanda kasih anak terhadap emak? Walaupun Nampak Remeh, Tapi Pelukan Amat Penting Buat Anak-anak Banyak kelebihannya …

Read More »

Banyakkan Ambil 7 Sumber Makanan Ini Untuk Meningkatkan Kesuburan

meningkatkan kesuburan

“Alahai, negatif lagi…. Hmm… Puas jumpa doktor, tapi kos IVF dan rawatan kesuburan tu bukannya murah. Bagaimana ya meningkatkan kesuburan secara semulajadi?” Memiliki anak sendiri adalah impian setiap pasangan yang berkahwin. Tapi, tidak ramai yang dapat merealisasikan impian itu atas pelbagai faktor antaranya masalah tidak subur atau ‘infertility’. Dan biasanya …

Read More »

Ini Kesannya Kalau Kita Kurang Minum Air Kosong Setiap Hari

kurang minum air

“Malaslah nak minum air kosong. Kalau cuaca terik macam sekarang ni, lagi ‘best’ kalau dapat minum cendol, air batu campur, atau teh ‘o’ ais limau. Baru lega tekak….” Dalam keadaan yang panas, memang nikmat kalau dapat minum air manis berais dan sejuk. Air kosong memang dianggap pilihan terakhir! Sungguhpun cuaca yang panas …

Read More »

7 Trend Yang Bakal Mengubah Landskap Pendidikan Tahun 2016

trend pendidikan 2016

Tahun 2016 merupakan tahun yang mencabar dan menarik, terutamanya bagi sektor pendidikan. Kejayaan institusi, syarikat dan individu membangunkan peranti, perisian dan aplikasi canggih bukan hanya memberi kesan positif dalam kehidupan peribadi kita tetapi juga aspek pendidikan sejagat. Dengan dunia yang menjadi semakin global, kita seharusnya memanfaatkan segala sarana dan kemudahan …

Read More »

Senarai Kerja Rumah Yang Boleh Dibuat Seawal 2 Tahun. Jom Latih Anak!

latih anak buat kerja rumah

“Amar, tolong ibu angkat baju kat luar sekejap….! Arissa, tolong ibu kemaskan permainan kamu ya.” “Aduh, terkial-kial pula tengok budak berdua ni…. Boleh ke diorang buat kerja rumah ni?” Sebenarnya memang lebih mudah untuk kita menyelesaikan sendiri kerja-kerja seperti memasak, mengemas, dan mencuci. Tapi, ibu bapa tentu tahu mengapa perlunya …

Read More »

Rupanya, Anak Lebih Pintar Jika Dilatih Bermain Sendiri!

biarkan anak bermain sendiri

“Salahkan jika ibu bapa biarkan anak bermain sendiri? Berapa jamkah sepatutnya ibu bapa meluangkan masa untuk bermain bersama bayi atau anak kecil?” “Kalau asyik layan anak, bila pula masa nak buat kerja-kerja rumah? Takkan nak tunggu dia tidur pula. Tak menang tangan rasanya!” Kebanyakan ibu bapa, terutamanya ibu yang baru …

Read More »

Sakit Gastrik? Amalkan 7 Bahan Semula Jadi Ini

penawar sakit gastrik

Pedih di ulu hati? Perut kembung? Kurang selera makan? Rasa nak muntah dan pening kepala? Di atas adalah simptom sakit gastrik. Ia terjadi jika anda ‘skip’ atau lewat makan, stress, makan makanan terlalu pedas, tidak kunyah makanan sehingga lumat dan hadapi masalah penghadaman. Gastrik bukan penyakit, tetapi masalah kesihatan. Jadi …

Read More »

Apa Akan Jadi Jika Minum Madu Setiap Hari?

bahan penyedap rasa makanan

“Dahaganya tapi boringlah minum air masak. Sedapnya kalau dapat pekena Sprite ke, Pepsi ke. Tapi…hari ni sudah banyak minum air manis-manis. Tak pasal kena kencing manis pulak, alahai..” Manis Tapi Sihat? Ya, memang lega kalau dapat minum air sebegitu. Tapi, tidak digalakkan selalu kerana mengandungi kadar gula yang tinggi. Kan …

Read More »