Home / Inspirasi (page 2)

Inspirasi

Bayi Menangis Ketakutan, Ingatkan Ibunya Sudah Mati

Bayi menangis ketakutan

Sejurus selepas dilahirkan, bayi ini mula-mula diam. Bila didekatkan pada ibunya, tiba-tiba dia menangis. Mungkin dalam fikirannya, “Mana mak aku ni? Mana dia? Kenapa dia diam? Tak bergerak?” Bayi menangis ketakutan Jelas sunguh ketakutan dalam diri bayi itu. Siapa lagi yang boleh menjaga aku nanti kalau bukan ibu aku sendiri? …

Read More »

22 Tips Mudah Bagaimana Saya Menghafal Al-Quran Dalam Masa 4 Bulan

Menghafal al-quran

Nota: Perkongsian ini adalah dari Fadhil Azman yang berasal dari Singapura. Berusia 22 tahun, beliau kini  menyambung pelajaran di University of Jordan dalam bidang Islamic Theology. Artikel asal adalah dalam Bahasa Inggeris. Kami menukarkannya ke Bahasa Melayu untuk memudahkan kita semua memahaminya, dan semoga dapat memberi inspirasi pada yang lain. …

Read More »

Layanan Biadap Kepada Warga Emas Di Rumah Orang Tua

Rumah orang tua

Ini bukanlah rakaman video yang baru. Ia sudah lama berlaku beberapa tahun yang lalu. Video 1: Lokasi kejadian ialah di Singapura. Apa yang menyedihkan, sudahlah orang tua itu ditinggalkan dalam keadaan berbogel sambil kipas dibuka penuh, dia juga dicampakkan ke atas katil. Video 2: Lokasi kejadian tidak diketahui. Mungkin dari …

Read More »

Bandar Ini Bagaikan Didiami Oleh Orang Pekak

Orang pekak

Muharrem adalah seorang pemuda pekak dari Istanbul. Manakala kakaknya, Özlem, bekerjasama dengan kru produksi untuk memberi satu kejutan yang luar biasa. Orang pekak Agensi pengiklanan Leo Burnett dan Samsung menghabiskan sebulan untuk meletakkan kamera di sekitar kejiranan Muaharrem. Dalam video ini, Özlem keluar berjalan-jalan dengan Muharrem keluar. Semuanya tampak normal …

Read More »

Lelaki Ini Cacat Tapi Hebat

Cacat tapi hebat

Walaupun cacat, tidak mempunyai tangan, lelaki ini boleh melakukan banyak perkara. Pertama sekali dalam video ini, kita dapat melihat dia menggunakan komputer tanpa ada masalah. Dia juga dilihat kemas rumah dengan mengemop lantai. Kenapa kita yang sempurna ini malas untuk mengemas rumah sendiri? Cacat tapi hebat Dan yang paling menyentuh hati, …

Read More »

Ibu Maut Selamatkan Anak Dari Terjatuh 'Dalam' Eskalator

Ibu Maut

[infobox] AMARAN: Jangan tengok kalau ada lemah jantung.[/infobox] Benarlah kata orang, seorang ibu sanggup mengorbankan dirinya untuk anak-anak, suami dan keluarga. Ibu sentiasa memikirkan anak dahulu Kami terinspirasi dengan sikap seorang ibu yang selalu mendahulukan orang lain. Anak dahulu yang difikirkannya, bukan dirinya sendiri. Hebat naluri seorang ibu! Seorang ibu maut apabila …

Read More »

Ibu Maut Selamatkan Anak Dari Terjatuh ‘Dalam’ Eskalator

Ibu Maut

[infobox] AMARAN: Jangan tengok kalau ada lemah jantung.[/infobox] Benarlah kata orang, seorang ibu sanggup mengorbankan dirinya untuk anak-anak, suami dan keluarga. Ibu sentiasa memikirkan anak dahulu Kami terinspirasi dengan sikap seorang ibu yang selalu mendahulukan orang lain. Anak dahulu yang difikirkannya, bukan dirinya sendiri. Hebat naluri seorang ibu! Seorang ibu maut apabila …

Read More »

Bila Kucing Minum Ais, Beginilah Jadinya

Kucing minum ais

Kucing biasanya hanya minum susu, atau air biasa. Dan bukanlah ais yang sejuk! Kucing minum ais Kreatif juga cara membuat bola ais menggunakan belon. Mula-mula kami ingatkan kucing-kucing ini tidak tahan sejuk, rupa-rupanya mereka suka pula dapat merasai minum bola ais buat pertama kali. Comel kan? Ada sesiapa nak cuba buat bola …

Read More »

Ibu Lahirkan Bayi Dalam Kereta Dek Air Ketuban Pecah Tiba-tiba

Air ketuban pecah

Macam tidak percaya, senangnya dia bersalin! Bila air ketuban pecah Selepas menonton video ini, kami rasa sangat kagum dengan ibu ini yang bernama Lesia Pettijohn. Beliau bersama suami sedang dalam perjalanan ke hospital untuk bersalin. Tiba-tiba, air ketuban pecah dan bermulah episod Lesia Pettijon menjerit dalam kereta. Suami Lesia Pettijohn, …

Read More »

Beribu-ribu Burung Bagaikan Bergembira Mendengar Laungan Azan

Pertunjukan hebat beribu-ribu burung ini berlaku pada tahun 2012, bertempat di Masjid Sultan Eyüp, Istanbul, Turki. Jika dilihat sekali imbas, burung-burung ini bagaikan terbang kegembiraan mendengar laungan azan. Dalam Bahasa Turki, masjid ini dipanggil Eyüp Sultan Camii. Eyüp itu ialah satu nama yang biasa kita dengar, Abu Ayyub al-Ansari. Jika terlupa tentang kisah unta Rasulullah …

Read More »

Inilah Yang Terjadi Bila Kembar Bersua Muka Buat Pertama Kali

Kembar bersua muka

Ini video yang benar-benar menunjukkan betapa kuat ikatan persaudaraan kembar. Sebaik sahaja bayi ini dilahirkan dia menangis ketakutan, mencari di manakah gerangan adiknya. Lantas, apabila jururawat akhirnya meletakkan mereka bersama-sama, dengan serta-merta mereka berhenti menangis. Ayah mereka bagaikan tidak percaya dengan apa yang berlaku. Ini adalah video yang luar biasa! Sama-sama kita …

Read More »

Kanak-kanak Lelaki Ini Disuruh Tampar Perempuan. Apa Reaksi Mereka?

Tampar perempuan

Luangkan sedikit masa tonton video di bawah ini: Kanak-kanak pun faham. Salah seorang dari mereka menjawab, “Saya tidak boleh tampar dia. Sebab dia perempuan, saya tidak boleh lakukannya”. Itu jawapan yang lahir dari hati yang luhur dan suci. Kenapa lelaki dewasa zaman sekarang ramai tidak faham? Kenapa ada suami yang boleh pukul …

Read More »