Home / Rumah Tangga

Rumah Tangga

7 Perkara Tentang Encik Suami Yang Patut Dirahsiakan Oleh Isteri

punca suami curang

“Ish, Sheila telefon lagi. Nak ajak aku bergosiplah tu. Tak pun, dia nak buka cerita sedih punca suami curang dengan perempuan lain. Aduh, rasa bersalah pula kalau tak layan.” Sebagai wanita, kita memang suka bercerita dan meluahkan perasaan. Lebih-lebih lagi kalau jumpa ‘geng’ yang memang ‘satu kepala’. Semua benda diceritakan, sampai …

Read More »

Wahai Mama, Ini 6 Sebab Kenapa Anda Selalu Letih

tips ibu muda

“Aduh… Letihnya sejak ada ‘baby’ ni. Dulu kerja sampai lewat malam pun tak adalah letih sangat. Ni baru seorang anak. Tapi aku tengok kawan-kawan aku relaks je dah ada 3-4 orang anak. Apa punca letih sangat ni sebenarnya?” Siapa kata jadi ibu tak letih? Memang letih. Tak kiralah yang ada …

Read More »

8 Cara Paling Mudah Jadi Menantu Kesayangan

“Rasa kekok nak balik kampung dan jumpa keluarga suami. Bukan apa, mereka anggap aku macam orang luar saja. Ish, tapi agaknya aku saja yang berprasangka. Tak boleh jadi, kena ada strategi dan cara memikat hati mertua. Nanti mesti boleh balik beraya dengan gembira.” Jika seseorang telah membuat  keputusan untuk berkahwin  …

Read More »

3 Prinsip Menggapai Bahagia Perkahwinan, Walaupun Penuh Ujian

tips rumah tangga

Terdapat pelbagai faktor yang menentukan kebahagian sesebuah perkahwinan. Tetapi, 3 tips rumah tangga bahagia yang utama adalah Kejujuran, Kasih sayang dan Keperihatinan, serta Hormat-Menghormati. Bagaimana Pula Dengan Cinta? Cinta akan hadir setelah 3 prinsip utama ini diaplikasikan dalam sesebuah rumah tangga. Untuk sesebuah cinta itu hadir, bukan sebarang cinta – tetapi cinta …

Read More »

10 Dugaan Besar Semasa Bertunang Dan Menanti Detik Pernikahan

Zaman bertunang sebenarnya adalah fasa perkenalan dan persediaan bagi pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga. Dari segi agama Islam, bertunang disebut ‘khitbah’ dalam bahasa Arab yang bermaksud permulaan kepada pernikahan yang merujuk kepada proses ‘melamar’ seseorang wanita oleh pihak lelaki. Rata-rata alim ulama menyatakan bahawa hukum bertunang adalah harus, namun …

Read More »

Encik Suami Mesti Makin Sayang Jika Anda Lakukan 9 Perkara Ini

menambat hati suami

“Siapa tak sayang suami oii. Tapi itulah, kadang-kadang selepas 5-10 tahun berkahwin rasa macam dah kurang romantik. Alahai, yang setahun dua pun ada yang bosan. Apa perlu buat untuk menambat hati suami ya?” Isteri-isteri, jangan biarkan kasih sayang suami berkurangan dek perubahan masa. Maklumlah, ada yang mengabaikan penampilan dan terlalu …

Read More »

5 Tips Memikat Hati Suami Yang ‘Super’ Romantis . Semarakkan Api Cinta!

Kebelakangan ini berlaku banyak kes-kes penceraian terutama sekali dalam kalangan selebriti tanah air. Lebih mengejutkan terdapat artikel yang mengeluarkan statistik dan punca-punca penceraian dan punca-punca yang disenaraikan sangatlah tidak masuk akal untuk dijadikan penyebab runtuhnya sesebuah institusi rumah tangga. Di mana silapnya? Seringkali kita dengar kehadiran orang ketiga yang mengganggu-gugat …

Read More »

7 Sebab Kenapa Ego Lelaki Setinggi Langit

ego lelaki

Kalau sebut sahaja mengenai ego, pastinya individu yang seringkali terpalit dengan sikap ini adalah insan yang bergelar lelaki. Ego atau dari pengertiannya yang bermaksud keras kepala serta merasa diri sentiasa betul. Ia adalah sangat sinonim dengan jantina lelaki. Pastinya ada sebab mengapa mereka mempunyai ego setinggi langit bukan? Mengapa ego …

Read More »

19 Sifat Suami Idaman – Perkongsian Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah

Wahai semua lelaki, adakah anda memiliki sifat suami idaman setiap wanita? Tidak kisahlah sama ada anda sudah beristeri, bakal bernikah, atau belum mempunyai calon, kita sentiasa boleh memperbaiki diri dan cuba untuk mengukuhkan hubungan dengan isteri. Berikut adalah sifat-sifat suami idaman yang diulas daripada Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. 1. Pasang Niat Pasang …

Read More »

Awas! Ini 9 Tanda Si Dia Tak Serius Dalam Hubungan

“Ishh frust betullah dengan Johan ni. Dah lebih 5 tahun kenal dan berkasih, tapi sampai sekarang dia tak pernah mention nak bertunang untuk rapatkan perhubungan, apatah lagi nak kahwin. Bila tanya asyik tak ready, tak ready!” Memang impian setiap pasangan mengharapkan perhubungan yang dibina berakhir ke jinjang perkahwinan. Namun, tak semua …

Read More »

7 Perkara Isteri Sembunyikan Daripada Suami

Isteri sembunyikan daripada suami

Perkahwinan bukan sahaja berkongsi kasih sayang antara suami dan isteri, malah lebih daripada itu seperti tanggungjawab, kesefahaman, pengorbanan, sensitiviti dan banyak lagi. Isteri sembunyikan daripada suami ? Biasanya, isteri yang memahami suka berkongsi apa jua dengan suaminya tidak kira luahan hatinya, fikirannya malah yang bekerja, sanggup berkongsi kewangan untuk perbelanjaan keluarga. …

Read More »

7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri Yang Sudah Lama Berkahwin

Semarakkan cinta suami isteri

Seorang sahabat pernah meminta pendapat saya bagaimana memulihkan hubungannya dengan suami yang semakin renggang semenjak kehadiran anak-anak. Oleh sebab saya pun masih single, jadi dengan bantuan Internet, kami mula mencari jawapan yang boleh membantu. Banyak rujukan dan cadangan yang kami jumpa namun sahabat saya segan untuk melakukannya atas alasan hanya …

Read More »

9 Sifat Lelaki Sebenar Yang Membuatkan Wanita ‘Cair’

Tanda suami bahagia

Dalam dunia yang dipenuhi perhubungan sementara, kecurangan, dan mentaliti “Touch n Go”, adalah mudah untuk menjadi keras hati terhadap kaedah dan suasana percintaan kini. Sebagai wanita, kita kena bersedia untuk menghadapi yang terburuk, meneruskan dengan sifat berjaga-jaga yang tinggi dalam beberapa bulan pertama, kerana gusar menjadi mangsa keadaan dan tipu …

Read More »