Home / Sihat (page 2)

Sihat

Jangan Abaikan 8 Amalan Berpantang Ini Supaya Sihat Luaran & Dalaman

pakej berpantang

“Penatnya berpantang sendiri. Dahlah nak kena jaga ‘baby’ lagi, suami cuti seminggu je. Nak kena berbengkung, bertungku semua, manalah reti. Tapi, dengar-dengar sekarang dah ada pakej berpantang yang ditawarkan dari rumah ke rumah. Bolehlah cuba nanti…” Orang zaman sekarang memang ramai yang terpaksa berpantang sendiri. Bukan apa, ada yang tak mahu …

Read More »

Sedarkah Anda, Ini 7 Amalan Pemakanan Yang Paling Mudah Menyebabkan Gemuk

amalan pemakanan tidak sihat

Kegemukan atau obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Biasanya ia terjadi tanpa disedari oleh seseorang individu akibat amalan pemakanan yang tidak sihat. Obesiti terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi berlebihan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan …

Read More »

Cara Rawat Batuk Dengan Nanas, 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat

Alhamdulillah, perkongsian kali ini adalah daripada Puan Norashikin Binti Hasan yang sudi menunjukkan kita semua cara rawat batuk secara semulajadi dengan buah nanas. Melalui cara ini, Puan Norashikin berjaya menyembuhkan batuk anaknya dalam masa 3 hari. Menarik, kan? Nanas 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat Batuk Melalui sumber daripada laman web …

Read More »

9 Petua Mudah Hilangkan Kahak Hijau. Tak Perlu Antibiotik!

“Eh batuk aku ni semakin teruk ke sampai keluar kahak hijau. Selalu tak lah sampai macam ni! Kena pergi hospital kalau dah teruk macam ni.” Jangan cepat panik jika kahak berwarna hijau! Kahak Hijau Petanda Baik Ia adalah perkara normal. Malah ia juga petanda bahawa sistem imunisasi bertindak dengan baik …

Read More »

7 Rahsia Kecilkan Perut, Peha & Punggung. Semua Dalam 2 Minggu!

kecilkan perut

Kegemukan dan lemak lelaki terletak pada perut. Bila nampak ‘boroi’, maka selalunya kita kata dia gemuk. Sebaliknya, lemak perempuan tidak terkumpul di perut tetapi di paha. Oleh kerana itu, ada orang perempuan yang nampak kurus di muka, tapi sebenar masih mengalami masalah berat badan berlebihan. Maka inilah yang paling mereka risaukan! Bukan …

Read More »

5 Jenis Sakit Perut Yang Biasa Dialami & Cara Cepat Mengatasinya

sakit perut

“Aduh, apasal tetiba ‘cramp’ perut aku ni. Agaknya makan banyak sangat tadi, sampai mengah-mengah jugak la. Menyesal pulak makan banyak, tak pasal-pasal sakit perut. Nampaknya kena pergi farmasi sekejap lagi ni” Siapa kata sakit perut tidak serius. Berpeluh-peluh juga menahan sakit. Senak dan tidak selesa silih berganti. Sakit Perut Berpunca …

Read More »

8 Petua Merawat Bisul, Terutama Di Punggung, Ketiak & Kepala!

“Patutlah perit, nak berjalan pun susah, terasa sakit menyengat. Ada bisul rupanya! Kalau ada nanah, bolehkah pecahkan guna jarum peniti? Apa langkah rawatan bisul yang sebenar ya?” Eh jangan pecahkan bisul guna jarum, nanti disebabkan jarum, bisul boleh terkena jangkitan bakteria atau kuman, melambatkan lagi proses sembuh. Manakala nanah yang mengalir …

Read More »

11 Cara Mengatasi Hidung Tersumbat, Yang Buat Kita Susah Bernafas

Penyakit kanak-kanak

“Demam dah kebah, batuk pun dah kurang tapi tak hilang-hilang selesema ni. Nak bernafas pun semput, hidung asyik tersumbat. Nak tidur lagilah tak selesa, kena tidur duduk, kalau baring tak boleh nak bernafas. Macam mana lah nak legakan hidung tersumbat ni” Memang ‘seksa’ kalau hidung tersumbat, tersekat-sekat pernafasan sampai rasa …

Read More »

Elak Masalah Kencing Kotor Dengan 8 Cara Ini. Wanita Mudah Kena!

masalah kencing kotor

Pernahkah anda berasa seperti asyik mahu terkencing atau pedih semasa membuang air kecil? Mungkin ia disebabkan oleh jangkitan pada saluran kencing (‘urinary tract infection’). Simptom ini juga dikenali sebagai ‘kencing kotor’. Biasanya, jangkitan bakteria (E.coli) menjadi punca utama masalah ini. Kenapa Wanita Lebih Terdedah Kepada Masalah Kencing Kotor? Menurut kajian, hampir 50% wanita …

Read More »

Jangan Pandang Remeh Masalah Keputihan. Ini 9 Cara Berkesan Merawatnya

“Eeee tak selesanya dan rasa melekit dengan masalah keputihan keluar dua tiga hari ni. Ada bau pulak tu. Aduhai, kena tukar ‘panty liner’ bila sampai ofis. Harap-harap tak berbau, malu kalau kawan-kawan ofis tegur.” Normal ke keputihan ini? Ia adalah perkara biasa yang berlaku pada semua wanita yang sudah akil baligh. Lebih tepat lagi, …

Read More »

Rupanya Ini 9 Punca Mulut Berbau, Bukan Sebab Malas Berus Gigi

“’Tension’nya asyik kena gosok gigi setiap 2-3 jam sekali. Apalah punca mulut berbau agaknya, malu nak tanya dengan kawan-kawan. Ok, lunch break ni harus pergi farmasi, cari listerine. Bagi wangi sikit mulut ni.” Sakit hati dan segan nak bercakap dengan orang sebelah-menyebelah bila jadi macam ni. Kalau mulut berbau di awal pagi …

Read More »