Home / Sihat (page 3)

Sihat

5 Do’s & Don’ts Untuk Kurangkan Sakit Lutut, Kembali Aktif!

kurangkan sakit lutut

“Kasihannya tengok emak, susah nak berjalan sekarang. Nak solat pun terpaksa solat duduk. Apa agaknya yang boleh dibuat untuk kurangkan sakit lutut ya?” Sakit lutut biasanya disebabkan faktor umur, masalah otot dan tisu, kecederaan, radang, masalah kesihatan, arthritis dan berat badan berlebihan. Ia boleh terjadi pada semua orang tidak kira peringkat …

Read More »

Ini 8 Petua Hilangkan Sakit Mata, Tanpa Guna Ubat

hilangkan sakit mata

“Eh, apasal tetiba mata sebelah kanan ni bengkak dan merah? Patutlah dari tadi asyik gatal aja. Aku pulak pergi tonyoh mata ni, ha kan dah berair. Aduh, macamana nak hilangkan sakit mata ni!” Terlalu lama menghadap komputer atau menonton di skrin tv, mata kering, alergi pemakanan, radang dan penggunaan kanta …

Read More »

Petua Rawat Anak Demam Dengan Telur Rebus. Terbukti Berkesan!

rawat demam anak

Sememangnya terdapat pelbagai petua rawat anak demam yang boleh kita lakukan di rumah sebelum suhu badan atau demam anak menjadi terlalu tinggi. Antaranya, menyapu badan dengan tuala basah, melembapkan kepala dengan air asam jawa atau air lemon, menggunakan aloe vera, atau menyapu minyak aromaterapi yang sesuai dengan kulit anak-anak. Kesemua petua …

Read More »

7 Cara Mengatasi Rasa Nak Pitam. Ibu Hamil, Sila Baca!

“Eh kenapa pandangan berbalam-balam ni? Allah, janganlah naik rasa pitam pula masa memandu. Takut terlanggar orang, naya jadinya..” Setiap orang pasti pernah merasa pening, tetapi ada sebahagiannya yang turut loya, sesak nafas, mual, sehingga rasa pitam. Bukan kita pinta jika tiba-tiba terjadi perkara sebegini. Jadi, kita perlu lengkapkan pengetahuan dengan langkah yang dapat …

Read More »

9 Sebab Mengapa Anda Kerap Sembelit dan Cara Mengatasinya

kerap sembelit

Tahukah anda di Amerika Syarikat sahaja, selain aspirin, jualan julap lebih tinggi berbanding ubat lain? Sebanyak USD 700 juta dibelanjakan setiap tahun untuk membeli julap dalam mengatasi masalah kerap sembelit yang kronik di kalangan orang dewasa. Meskipun mampu mengatasi masalah kerap sembelit, penggunaan julap yang berterusan dalam jangka masa lama …

Read More »

7 Langkah Ini Dapat Hilangkan Sakit Tekak Dengan Segera

hilangkan sakit tekak

“Dah mula gatal-gatal tekak, sampai nak telan air pun rasa perit. Kalau boleh garu dalam anak tekak ni memang dah lama buat dah. Nak kata banyak minum ais atau air sejuk, tak ada pun. Agaknya cuaca panas sangat kat luar tu, itu yang tekak ni jadi perit semacam. Bolehkah hilangkan …

Read More »

Amalkan 5 Bahan Semula Jadi Ini Untuk Hilangkan Kelemumur

hilangkan kelemumur

“Aduh, kenapa banyak sangat kelemumur kat kepala aku ni. Dah syampu selalu pun, tak hilang-hilang kelemumur ni. Gatal pula. Potong sampai botak lagi senang, stres sungguh disebabkan kelemumur ni!” Rimas betul kalau ada kelemumur. Gatalnya jangan cakap. Memang rasa nak tonyoh kulit kepala sekuat-kuatnya untuk hilangkan kegatalan kelemumur. Kalaulah ada cara nak …

Read More »

Sering Pening Punca Tekanan Darah Rendah? Ini Cara Mengawalnya

tekanan darah rendah

Darah tinggi adalah antara penyakit yang sangat membimbangkan bukan sahaja di Malaysia malah di mana-mana negara. Ini kerana ia juga boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, kencing manis dan buah pinggang. Tapi, pernahkah anda dengar penyakit tekanan darah rendah? Bagaimana pula dengan simptom tekanan darah rendah atau hypotension? Adakah ia bahaya …

Read More »

Jangan Pandang Rendah Penyakit Batu Karang. Ini 5 Cara Elakkannya

penyakit batu karang

Bila sebut batu karang, biasanya orang lelaki yang sering mengidap penyakit ini. Tapi, wanita juga tidak terkecuali daripada terkena batu karang. Meskipun peratusannya masih sedikit berbanding lelaki namun jumlah yang mengidapnya semakin meningkat dari masa ke semasa. Jadi, apa yang perlu kita lakukan untuk mengelakkan daripada terkena penyakit batu karang …

Read More »

Bayi Berpeluh Banyak Ketika Menyusu Mungkin Petanda Penyakit

risiko herba tradisional

“Aduhai, banyaknya peluh si kecil ni sampai lencun baju. Setiap kali menyusu badan mesti macam ni. Padahal dalam bilik tidur dah buka ‘air-cond’, takkan masih panas lagi” Bayi berpeluh dengan banyak setiap kali waktu menyusu? Adakah ia perkara normal? Perlu atau tidak merujuk pada doktor? Bayi berpeluh sewaktu menyusu badan adalah perkara …

Read More »