Home / Sihat (page 4)

Sihat

Mana Yang Bagus? Susu Kambing atau Susu Lembu?

susu lembu atau susu kambing

“Banyak sangat jenama susu tepung bayi di pasaraya ni. Kebanyakannya terdiri daripada susu lembu. Risau juga takut tersalah pilih. Takut muntah-muntah pula sebab tak serasi dengan bayi. Dengar-dengar susu kambing lagi bagus, lagipun ia merupakan sunnah Nabi. Susu kambing atau susu lembu lebih baik?” Susu Kambing Atau Susu Lembu? Memang rata-rata susu formula bayi dihasilkan …

Read More »

Apa Kesannya Jika Minum Air Kelapa Selama Seminggu?

Minum air kelapa selama seminggu

“Syoknya minum air kelapa muda waktu cuaca panas ni. Memang rasa segar dan badan pun rasa sejuk. Hilang rasa dahaga yang amat sangat. Kalau dapat minum air kelapa tiap-tiap hari pun bagus.” Ketika musim panas, memang digalakkan minum air kelapa kerana ia mengandungi elektrolit yang membantu mengembalikan ion tubuh yang …

Read More »

Kalau Mengidam 8 Jenis Makanan Ini, Ia Petanda Kekurangan Zat

mengidam

“Eeee…. Teringinnya nak makan coklat. Asyik terfikir nak makan coklat je sampai tak dapat tumpukan perhatian masa ‘meeting’ tadi… Nak kata mengandung, tak juga… Hehe.” Tahu tak? Mengidam makanan ini bukan saja dikaitkan dengan orang mengandung. Malah, manusia normal pun boleh melahirkan rasa begini. Walaupun tabiat ini lebih sinonim dengan wanita, yang …

Read More »

Jangan Buat 6 Perkara Ini Semasa Musim Panas. Bahaya Strok Haba!

strok haba

“Rupanya musim panas di negara kita boleh mengancam nyawa. Seram juga bila dapat tahu ada yang maut akibat fenomena ekuinoks di Malaysia baru-baru ini. Bagaimana cara paling berkesan untuk elak strok haba ya?” Sejak kematian seorang belia yang dikaitkan dengan strok haba atau ‘heat stroke’, ramai rakyat Malaysia mula mengambil serius terhadap musim panas …

Read More »

Selalu Mabuk Laut? Atasinya Dengan 8 Petua Ini

mabuk laut

Bagi sesetengah orang, tentu teruja apabila diajak ‘cruising’ atau pergi bercuti menaiki kapal laut. Tapi, kalau ada ‘trip’ yang melibatkan air dan kapal laut, sayalah orang pertama yang akan menolak kerana saya  mabuk laut! Kadang-kadang kapal belum gerak lagi, saya sudah mula pening kepala. Kalau tiada cara lain dan terpaksa juga …

Read More »

5 Jenis Rawatan Kanser Payudara, Wanita Perlu Tahu

rawatan kanser payudara

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh LPPKN, kebanyakan wanita boleh disembuhkan daripada penyakit ini sekiranya ia melibatkan pengesanan awal dan rawatan kanser payudara selanjutnya. Lebih tepat lagi, ‘survival rate’ 5- tahun untuk kanser payudara adalah 75%,manakala sekiranya dikesan pada peringkat awal, kebarangkalian untuk jangka hayat 5-tahun adalah 93%. Jadi, kebanyakan pesakit kanser payudara boleh …

Read More »

Apa Punca Tidur Berdengkur? Atasinya Dengan Cara Ini!

tips tidur berdengkur

“Ishh berdengkur pulak si Nadia ni. Ingat lelaki aje yang kuat berdengkur. Ada juga ya perempuan yang tidur berdengkur. Aduhai, tak tidur lena lah aku malam ni!” Ya, semua orang tidak kira lelaki atau perempuan berpotensi untuk tidur berdengkur. Tapi, ada yang jarang berdengkur melainkan terlalu penat dan stres. Tahukah …

Read More »

Hilangkan Senggugut Dengan 8 Tips Berkesan. Ramai Belum Cuba #6!

cara hilangkan senggugut

“Sakitnya pinggang. Kepala pening, rasa loya dan nak muntah… ‘Miss V’ pula rasa berdenyut-denyut. Semuanya serba tak kena…! Macamana nak hilangkan senggugut ya?” Padanlah orang perempuan selalu ‘moody’, PMS katanya… Habis satu badan diserang sakit-sakit. Manalah tak mengamuk, kan? Selalunya, simptom yang dialami selama ‘datang bulan’ ini akan berlanjutan sekitar 2-3 …

Read More »

Kalau Nak Elak Ambil Ubat, Cuba 9 Petua Rawati Anak Selesema Di Rumah

anak selesema

“Rimas sungguh tengok anak selesema ni. Nampaknya esok kena bawa dia ke klinik, dapatkan ubat selesema.” Sudah jadi kebiasaan, ibu bapa akan terus merujuk pada doktor apabila anak diserang selesema. Ubat Selesema Tidak Digalakkan Untuk Anak Kecil Tapi tahukah anda, Akademi Paediatrik Amerika tidak menyarankan ubat selesema dan batuk diberikan …

Read More »

Kementerian Kesihatan Perjelas Isu Bedak Talkum Dan Kanser Ovari

bahaya bedak talkum

Mesti ramai yang tahu tentang isu saman di Amerika Syarikat, di mana syarikat terkemuka, Johnson & Johnson telah diarahkan untuk membayar 72 juta USD kepada sebuah keluarga yang mendakwa produk bedak talkum daripada syarikat tersebut menyebabkan kanser ovari. Walaubagaimanapun, kes ini masih berada dalam siasatan kerana terdapat laporan yang menyatakan …

Read More »

Stresnya Gigi Berlubang! Ini 7 Petua Mudah Hilangkan Sakit Gigi

hilangkan sakit gigi

“Ish kerja banyak tak siap lagi, baju belum lipat, makan malam belum siap, gigi ni pulak nak berdenyut-denyut. Semalam lubang kecil, hari ini tengok dah membesar lagi. Macamana nak hilangkan sakit gigi ni!” Siapa yang tak pernah mengalami sakit gigi bukan? Tambahan pula kalau sakit gigi berlubang. Sakitnya bukan main lagi, …

Read More »

Banyakkan Ambil 7 Sumber Makanan Ini Untuk Meningkatkan Kesuburan

meningkatkan kesuburan

“Alahai, negatif lagi…. Hmm… Puas jumpa doktor, tapi kos IVF dan rawatan kesuburan tu bukannya murah. Bagaimana ya meningkatkan kesuburan secara semulajadi?” Memiliki anak sendiri adalah impian setiap pasangan yang berkahwin. Tapi, tidak ramai yang dapat merealisasikan impian itu atas pelbagai faktor antaranya masalah tidak subur atau ‘infertility’. Dan biasanya …

Read More »