Home / Sihat (page 5)

Sihat

Kalau Sayang Buah Pinggang, Jaganya Dengan 7 Cara ini

Menjaga kesihatan buah pinggang

Menjaga kesihatan buah pinggang seringkali dianggap remeh pabila kita tidak menyedari kepentingannya. Buah pinggang antara organ terpenting dalam badan kerana ia menapis kekotoran seperti toksin. Mengapa Perlu Menjaga Kesihatan Buah Pinggang? Toksin boleh menjadi bahaya di mana jika tidak dikeluarkan boleh memudaratkan kesihatan. Apabila toksin keluar melalui perkumuhan, maka seseorang …

Read More »

Sakit Gastrik? Amalkan 7 Bahan Semula Jadi Ini

penawar sakit gastrik

Pedih di ulu hati? Perut kembung? Kurang selera makan? Rasa nak muntah dan pening kepala? Di atas adalah simptom sakit gastrik. Ia terjadi jika anda ‘skip’ atau lewat makan, stress, makan makanan terlalu pedas, tidak kunyah makanan sehingga lumat dan hadapi masalah penghadaman. Gastrik bukan penyakit, tetapi masalah kesihatan. Jadi …

Read More »

Apa Akan Jadi Jika Minum Madu Setiap Hari?

bahan penyedap rasa makanan

“Dahaganya tapi boringlah minum air masak. Sedapnya kalau dapat pekena Sprite ke, Pepsi ke. Tapi…hari ni sudah banyak minum air manis-manis. Tak pasal kena kencing manis pulak, alahai..” Manis Tapi Sihat? Ya, memang lega kalau dapat minum air sebegitu. Tapi, tidak digalakkan selalu kerana mengandungi kadar gula yang tinggi. Kan …

Read More »

Jangan Pandang Ringan Virus Zika, Ini 9 Fakta Rakyat Malaysia Perlu Tahu!

virus zika

Seluruh dunia, terutamanya di Amerika Latin digemparkan dengan kehadiran Virus Zika. Sehingga kini, amaran ke beberapa negara di sana telah dikeluarkan dalam memastikan Virus tersebut tidak dijangkiti dan disebarkan secara meluas. Sungguhpun negara kita masih belum mengeluarkan sebarang amaran bahaya, namun telah Kementerian Kesihatan Malaysia telah membuat kenyataan akhbar hari ini, 29 Januari 2016, susulan …

Read More »

5 Tanda Penyakit Kronik Yang Disangka Sakit Biasa

tanda penyakit kronik kronik yang disangka sakit biasa

“Aduhai, kenapalah sejak akhir-akhir ni belakang badan asyik sakit aje. Sudah sapu minyak angin pun tak lega-lega.. Tak apalah letak banyak sikit, mesti ok lepas ni” Itu yang sering saya lakukan apabila terasa sengal-sengal badan dan pening kepala. Biasanya sesakit mana pun, saya akan tahan dan bergantung pada minyak angin …

Read More »

Kenapa Perut Kembung Dan Berangin? Ini Puncanya!

Perut kembung

“Ish berangin agaknya perut ni, dari tadi asyik sendawa. Patutlah kembung semacam aja.” Kalau perut kembung memang rasa tidak selesa dan tidak senang duduk. Terasa bagaikan seperti ada belon dalam perut. Lepas diurut atau disapukan minyak angin (dan sendawa besar!) barulah terasa selesa. Perut kembung , masuk angin! Selalunya perut …

Read More »

Rahsia Kesihatan Wanita 30-an, Jangan Abaikan 5 Perkara Ini

Sedar tak sedar, usia sudah masuk angka 30. Wah pantasnya masa berlalu pergi! Bagi sesetengah wanita, usia 30 tahun boleh dikatakan sebagai waktu puncak , punya karier yang stabil serta keluarga sendiri. Kehidupan pun sudah cukup selesa. Tapi, jangan terus terleka kerana apabila anda berada dalam usia 30an, kesihatan wanita tidak akan sama …

Read More »

Cara Mengesan & Mencegah Rahim Jatuh. Boleh Buat Sendiri!

Anda terasa ingin buang air kecil namun sungguh sukar untuk membuangnya setiap kali? Tidak dapat mengawal kencing setiap kali batuk mahupun bersin? Kerap sembelit? Tidak puas bila membuang air kecil mahupun besar? Itu adalah antara simptom peranakan atau rahim jatuh. Bagaimana peranakan boleh jatuh? Ia normal bagi wanita yang pernah …

Read More »

Cara Mengesan & Mencegah Rahim Jatuh. Boleh Buat Sendiri!

Anda terasa ingin buang air kecil namun sungguh sukar untuk membuangnya setiap kali? Tidak dapat mengawal kencing setiap kali batuk mahupun bersin? Kerap sembelit? Tidak puas bila membuang air kecil mahupun besar? Itu adalah antara simptom peranakan atau rahim jatuh. Bagaimana peranakan boleh jatuh? Ia normal bagi wanita yang pernah …

Read More »

7 Tips Turunkan Berat Badan (Yang Realistik) Selepas Bersalin

Turunkan berat badan

Siapa tak mahu kurus? Malangnya, dua perkara yang paling mustahil dilakukan oleh wanita lepas bersalin adalah diet dan bersenam. Kesibukan harian dan kurangnya motivasi adalah antara cabaran utama untuk turunkan berat badan. Walaubagaimanapun, sedarkah anda bahawa setiap ibu dianugerahkan dengan keistimewaan? Selain memanipulasikan ‘superpower’ anda ini, anda harus meletakkan sasaran …

Read More »

7 Cara Mengatasi Susah Tidur Malam

Susah tidur malam

Saya pasti ada antara anda yang berdepan dengan masalah mendapatkan tidur yang lena. Sudah masuk jam 1-2 pagi, mata masih lagi terkebil-kebil. Betul tak? Akibatnya, kehidupan seharian terjejas kerana sering mengantuk dan badan cepat letih. Apabila letih, tiada energy. Silap sikit pun mudah naik angin. Orang sekeliling pun gerun dengan …

Read More »

6 Cara Rawatan Demam Campak Kanak-kanak Yang Efektif

Demam campak

Apakah tanda demam campak? Jangan pandang remeh jika dalam mulut si kecil terdapat lingkaran merah di sekeliling bintik-bintik putih. Itu mungkin tanda awal anak anda mengidap demam campak. Selain itu, anak mula meragam dan kelihatan lesu. Suhu badan mulai tinggi menyebabkan hidung serta mata berair dan merah. Berselang-seli pula dengan …

Read More »

10 Habit Penyebab Sakit Gigi, Yang Ramai Tidak Tahu

Cara menghilangkan sakit gigi

“Auww, sakitnya gigi!” Antara semua penyakit, sakit gigi memang sedaya upaya dielakkan. Bukan apa, nama sahaja sakit gigi tapi tahap kesakitan dirasai hingga ke kepala. Berdenyut-denyut hingga susah nak tidur lena. Nak tak nak memang kena jumpa doktor gigi. Dengar nama pun dah gerun. Apatah lagi nak berjumpa. Terbayang-bayang perkakasan tajam …

Read More »

7 Cara Kreatif Galak Anak Makan Secara Sihat

Cara makan sihat

“ Semasa Adam berusia setahun lebih hingga 3 tahun, dia sangat suka hidangan bercampur sayur-sayuran. Cukup gembira tengok dia makan sayur macam makan keropok je. Tapi bila umur makin meningkat, dia mula menolak semua yang berwarna hijau.” Saya pasti kaum ibu di luar sana menghadapi masalah yang sama dalam menghidangkan …

Read More »