Tingkatkan Memori Anak Dengan Makanan Tinggi Omega-3

tingkatkan memori anak

“Ibu, cikgu Qairin kat sekolah cakap kita kena makan banyak ikan sebab ada Omega-3. Dekat TV pun ada iklan Omega-3. Apa Omega-3 itu ibu?” Istilah saintifik ini memang selalu kita dengar tapi sejauh manakah pengetahuan kita mengenai Omega-3 dan manfaatnya pada kesihatan anak? Benarkah ia dapat membantu tingkatkan memori? Bagaimana Omega-3 …

Read More »

15 Tempat Menarik Di Shah Alam. Boleh Makan & Lepak Sekali!

Memang terdapat banyak tempat menarik di Shah Alam yang boleh dilawati oleh penduduk sekitar mahupun pelancong antarabangsa. Pernah terkenal dengan jolokan ‘Bandar Perindustrian’ kerana padat dikelilingi dengan kilang-kilang multinasional, Bandar raya Shah Alam kini telah berubah wajah sehingga digelar ‘Bandar Raya Anggerik’. Pembangunan terancang dan pesat menjadikannya sebuah pusat pentadbiran, …

Read More »

Selalu Mabuk Laut? Atasinya Dengan 8 Petua Ini

mabuk laut

Bagi sesetengah orang, tentu teruja apabila diajak ‘cruising’ atau pergi bercuti menaiki kapal laut. Tapi, kalau ada ‘trip’ yang melibatkan air dan kapal laut, sayalah orang pertama yang akan menolak kerana saya  mabuk laut! Kadang-kadang kapal belum gerak lagi, saya sudah mula pening kepala. Kalau tiada cara lain dan terpaksa juga …

Read More »

5 Jenis Rawatan Kanser Payudara, Wanita Perlu Tahu

rawatan kanser payudara

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh LPPKN, kebanyakan wanita boleh disembuhkan daripada penyakit ini sekiranya ia melibatkan pengesanan awal dan rawatan kanser payudara selanjutnya. Lebih tepat lagi, ‘survival rate’ 5- tahun untuk kanser payudara adalah 75%,manakala sekiranya dikesan pada peringkat awal, kebarangkalian untuk jangka hayat 5-tahun adalah 93%. Jadi, kebanyakan pesakit kanser payudara boleh …

Read More »

6 Tips Galakkan Bayi Cepat Berjalan Sesuai Usianya. Tatih, Tatih!

bayi cepat berjalan

“Ish… Rasa tak sabar pula Mama nak ajar bayi cepat berjalan.. Nak buat apa ya? Patutkah ajarkan guna ‘walker’ atau apa-apa alatan istimewa?” Kebanyakan bayi akan mengatur langkah pertama mereka kira-kira apabila masuk umur setahun. Tapi, ada juga yang sudah pandai bertatih seawal 9 bulan, manakala ada juga yang sedikit lambat dan …

Read More »

Apa Punca Tidur Berdengkur? Atasinya Dengan Cara Ini!

tips tidur berdengkur

“Ishh berdengkur pulak si Nadia ni. Ingat lelaki aje yang kuat berdengkur. Ada juga ya perempuan yang tidur berdengkur. Aduhai, tak tidur lena lah aku malam ni!” Ya, semua orang tidak kira lelaki atau perempuan berpotensi untuk tidur berdengkur. Tapi, ada yang jarang berdengkur melainkan terlalu penat dan stres. Tahukah …

Read More »

Hilangkan Senggugut Dengan 8 Tips Berkesan. Ramai Belum Cuba #6!

cara hilangkan senggugut

“Sakitnya pinggang. Kepala pening, rasa loya dan nak muntah… ‘Miss V’ pula rasa berdenyut-denyut. Semuanya serba tak kena…! Macamana nak hilangkan senggugut ya?” Padanlah orang perempuan selalu ‘moody’, PMS katanya… Habis satu badan diserang sakit-sakit. Manalah tak mengamuk, kan? Selalunya, simptom yang dialami selama ‘datang bulan’ ini akan berlanjutan sekitar 2-3 …

Read More »

Praktikkan 7 Perkara Ini Jika Nak Anak Yang Bijak

tips anak yang bijak

Anak-anak zaman sekarang nampaknya semakin bijak. Maklumlah ibu bapa mereka ramai yang berpendidikan tinggi sehingga mampu menghantar anak mengikuti bermacam-macam kelas untuk menambah pengetahuan serta kemahiran berfikir si anak. Siapa Tak Mahu Anak Yang Bijak? Sejuk perut ibu yang mengandung apabila melihat satu-persatu kejayaan anak. Apatah lagi ramai yang memuji kebijaksanaan …

Read More »

Kalau Nak Elak Ambil Ubat, Cuba 9 Petua Rawati Anak Selesema Di Rumah

anak selesema

“Rimas sungguh tengok anak selesema ni. Nampaknya esok kena bawa dia ke klinik, dapatkan ubat selesema.” Sudah jadi kebiasaan, ibu bapa akan terus merujuk pada doktor apabila anak diserang selesema. Ubat Selesema Tidak Digalakkan Untuk Anak Kecil Tapi tahukah anda, Akademi Paediatrik Amerika tidak menyarankan ubat selesema dan batuk diberikan …

Read More »

Cara Sujud Syukur: Perlukah Wuduk Dan Menghadap Kiblat?

cara sujud syukur

Kalau cakap tentang Sujud Syukur, tentu ramai yang terbayang pemain bola sepak atau  atlet-atlet yang yang melakukannya sebaik sahaja diumumkan kemenangan mereka. Walaupun begitu, mesti ada yang keliru sama ada sujud ini boleh dilakukan dalam keadaan tertentu seperti – tanpa wuduk, tidak menutup aurat,  dalam kenderaan, tidak mengikut kiblat, dan seumpamanya. Bilakah …

Read More »

Kementerian Kesihatan Perjelas Isu Bedak Talkum Dan Kanser Ovari

bahaya bedak talkum

Mesti ramai yang tahu tentang isu saman di Amerika Syarikat, di mana syarikat terkemuka, Johnson & Johnson telah diarahkan untuk membayar 72 juta USD kepada sebuah keluarga yang mendakwa produk bedak talkum daripada syarikat tersebut menyebabkan kanser ovari. Walaubagaimanapun, kes ini masih berada dalam siasatan kerana terdapat laporan yang menyatakan …

Read More »

Kalau Susah Beri Anak Makan Ubat, Guna 7 Strategi Ini

anak makan ubat

“Ina, pegang tangan dan kaki adik Asraf kuat-kuat, mama nak masukkan ubat selesema kat dalam mulut dia ni. Baik-baik jangan sampai diterajang.” Siapa kata senang nak bagi anak makan ubat? Tak padan dengan kecil tapi tenaga macam orang besar. Silap hari bulan, digigitnya tangan kita yang sedang nak suapkan ubat. Lagi …

Read More »

Taman Tema Nickelodeon Pertama Di Malaysia Kini Dibuka!

sunway lagoon nickelodeon

Saksikan dunia fantasi penuh keriangan di sebalik kesegaran 10 ekar hutan hujan tropika! Dengan pembukaan ‘Nickelodeon Lost Lagoon’ di Sunway Lagoon pada 8 Mac 2016 yang lalu, dunia fantasi kini merupakan sebuah realiti. Sunway dan Viacom International Media Networks (VIMN) mengumumkan pelancarannya dengan kehadiran Ketua Menteri Selangor, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohamed …

Read More »

Luaskan Dunia Warna Anak Dengan 5 Cara Ini

ajar anak kenal warna

“Azim walaupun baru setahun, dah kenal nombor 1 hingga 10. A,B,C pun laju aje. Tapi bab warna, memang payah. Semua benda dia kata warna biru. Bukan tak pernah ajar, tapi liat sikit Azim nak kenal warna lain.” Memang seronok bila anak kecil mula nak pandai mengenal warna. Biasanya apabila berusia …

Read More »

Hebatnya Kuasa Pelukan! Sudahkah Anda Memeluk Anak Hari Ini?

manfaat memeluk anak

“Ishh dah besar remaja pun masih nak berpeluk-peluk dengan mak lagi. Tak malu ke orang lain tengok Mak memeluk anak yang dah ‘tua’ ni?” Apa nak dimalukan, lagipun dengan emak sendiri pun. Bukankah itu tanda kasih anak terhadap emak? Walaupun Nampak Remeh, Tapi Pelukan Amat Penting Buat Anak-anak Banyak kelebihannya …

Read More »