7 Perkara Yang Kita ‘Lupa’ Nak Buat Bila Anak Semakin Besar

tips keluarga

“Bosannya, aku rasa kosong je rumah ni. Hari-hari rutin yang sama – bangun tidur pergi kerja, balik kerja tempuh ‘jem’, sampai rumah sediakan makanan dan terus tidur. Hujung minggu pula anak-anak sibuk dengan aktiviti tambahan. Suami pula suka ‘overtime’. Rasa ‘rindu’ betul dengan gelak tawa anak-anak dan suami. Bilalah agaknya dapat luangkan …

Read More »

3 Tips Bahagia Dunia Akhirat Bersama Pasangan

tips rumah tangga

Terdapat pelbagai faktor yang menentukan kebahagian sesebuah perkahwinan. Tetapi, 3 tips rumah tangga bahagia yang utama adalah Kejujuran, Kasih sayang dan Keperihatinan, serta Hormat-Menghormati. Bagaimana Pula Dengan Cinta? Cinta akan hadir setelah 3 prinsip utama ini diaplikasikan dalam sesebuah rumah tangga. Untuk sesebuah cinta itu hadir, bukan sebarang cinta – tetapi cinta …

Read More »

5 Petua ‘Memusingkan’ Bayi Songsang Dalam Kandungan

“Hmmm… Risau pula bila ‘scan’ tadi doktor cakap bayi songsang. Tak pasal-pasal nanti tak dapat nak bersalin secara normal. Apa petua bayi songsang yang Mak buat dulu ya? Kalau urut-urut ni takut pula tersilap urut.” Kedudukan bayi yang songsang sebenarnya adalah normal apabila kandungan anda masih belum cukup bulan. Sesetengah ibu hamil mungkin …

Read More »

6 Tips Buat Kek Lapis Yang Cantik Walaupun Baru Tahap ‘Beginner’

tips buat kek lapis

“Beberapa orang rakan FB meminta tips buat kek lapis setelah menceritakan masalah mereka yang terpaksa menanggung keletihan dan rasa kecewa. Ini disebabkan kek lapis yang dihasilkan tidak memuaskan dan ada yang hangus! Ada yang menyuarakan rasa tidak puas hati kerana kek yang dihasilkan berminyak!” – Puan Salami Mesti ramai yang …

Read More »

5 Cara Menarik Perhatian Lelaki

Kebelakangan ini berlaku banyak kes-kes penceraian terutama sekali dalam kalangan selebriti tanah air. Lebih mengejutkan terdapat artikel yang mengeluarkan statistik dan punca-punca penceraian dan punca-punca yang disenaraikan sangatlah tidak masuk akal untuk dijadikan penyebab runtuhnya sesebuah institusi rumah tangga. Di mana silapnya? Seringkali kita dengar kehadiran orang ketiga yang mengganggu-gugat …

Read More »

5 Sebab Anak Anda Patut Tahu 2 Bahasa. Tengok TV Pun Boleh Belajar!

kelebihan belajar bahasa asing

“Ni mesti pengaruh tengok Youtube banyak sangat, cakap bahasa Inggeris bukan main ‘berhabuk’. Hmmm, sebenarnya baguslah, rasanya banyak kelebihan belajar bahasa asing. Aku sendiri pun terkial-kial nak ‘speaking’. Tapi, nanti orang cakap anak aku ni berangan nak jadi Mat Salleh pula.” Sekarang ni memang biasa kita tengok anak-anak kecil didedahkan dengan bahasa …

Read More »

5 Cara Hilangkan Daki Di Badan Ketika Mandi, Baru Bersih

cara hilangkan daki

“Eh Man, Mama tengok mandi berjam-jam lama, tapi cuba Man pergi tengok kat cermin kejap. Kat leher tu banyak lagi daki. Kena sental betul-betul, macam tulah cara hilangkan daki yang betul. Bukan duduk bawah ‘shower’ je.” Bukan budah kecil saja yang tak reti hilangkan daki dengan betul, orang dewasa pun tidak terkecuali. Yang penting asal mandi, …

Read More »

9 Perkara Yang Akan Buat Lelaki Makin Sayang Pada Kita

menambat hati suami

“Siapa tak sayang suami oii. Tapi itulah, kadang-kadang selepas 5-10 tahun berkahwin rasa macam dah kurang romantik. Alahai, yang setahun dua pun ada yang bosan. Apa perlu buat untuk menambat hati suami ya?” Isteri-isteri, jangan biarkan kasih sayang suami berkurangan dek perubahan masa. Maklumlah, ada yang mengabaikan penampilan dan terlalu …

Read More »

11 Perkara Yang Buat Kita ‘Rindu’ Nak Mengandung Lagi

kelebihan ibu mengandung

“Hmmm… Kalau diingat semula, memang berseri-seri muka akak yang aku jumpa dalam tren tadi. Tenang je bila bercakap dengan dia. Biasalah, kelebihan ibu mengandung ni memang banyak. Rindu pulak rasa nak mengandung seorang lagi. Hihi.” Tak peliklah kalau kita dengar banyak masalah yang dihadapi oleh wanita sewaktu hamil. Selalu rasa loya, sengal badan, tak selera makan, …

Read More »

4 Petua Elak Epal Lebam Lepas Dipotong, Segar Walaupun Terdedah

petua elak epal lebam

Perkongsian petua elak epal lebam yang amat praktikal ini dikongsikan daripada blogger Puan Malina atau nama timangannya LiNa Pg. Pasti anda perasan kan. setiap kali epal dipotong, ia hanya boleh bertahan beberapa minit sebelum bertukar warna keperangan. Kalau nak dihidangkan untuk ‘open house’ atau jamuan, tak bolehlah dibiarkan terdedah lama-lama. Jadi, jom …

Read More »

6 Tanda Lelaki Sudah Bosan Dengan Kita

bosan dengan pasangan

Awas! 6 Tanda Anda Mula Bosan Dengan Pasangan. ‘Check back the list!’ “Aku bo bo bo bo bosan Aku Bosan dengan bla bla bla Bla bla blabla mulutmu. Cukup malas aku Dengar alasan mu Kerna aku terlampau Bo bo bo bo bosan” Tengah memandu ke tempat kerja tu tiba tiba …

Read More »

Cara Buat Kerepek Daripada Biji Durian, ‘Rare’ Tapi Sedap

cara buat kerepek durian

Sejak mula musim durian baru-baru ini, ‘viral’ pula dengan penangan kerepek biji durian. Haa… Mesti ada yang belum tahu bahawa biji durian boleh dimakan kan? Ramai yang kata rasanya sangat rangup dan berlemak, ala-ala kerepek ubi atau kerepek kentang. Jangan risau, tak ada rasa pahit atau rasa durian. Kami sangat …

Read More »