Home / Nur / Panduan Solat Hajat Ringkas & Mudah. Dengan Doa!

Panduan Solat Hajat Ringkas & Mudah. Dengan Doa!

Panduan Solat Hajat

Biasanya, ibu-bapa akan melakukan solat hajat apabila anak bakal menduduki peperiksaan. Tidak kira samada untuk anak menghadapi peperiksaan besar seperti UPSR, PT3, SPM malah di universiti sekalipun, kita semua digalakkan melakukan solat hajat.

Ada juga yang mula belajar solat hajat apabila musibah menimpa. Mungkin bisnes tidak menjadi. Mungkin punyai anak yang tidak mendengar kata. Mungkin juga isteri yang tidak taat suami. Apabila hati digerakkan, lantas meminta Allah kurniakan agar mempermudahkah semuanya. Tidak kurang juga, ada yang mohon agar diberikan jodoh. Ada juga yang mohon dikurniakan anak. Macam-macam permintaan kita sebagai hamba pada Allah yang Maha Berkuasa.

Kali ini, kami sertakan panduan solat hajat yang ringkas dan mudah dari dua institusi yang diyakini iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza).

 

Panduan Solat Hajat UnisZa

unisza-logo-universiti-sultan-zainal-abidin

Sumber asal adalah dari terbitan Panduan Mengerjakan Solat Sunat & Surah Yasin dan Amalan Pilihan dari Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Terengganu. Ini adalah sebahagian sahaja dari keseluruhan Panduan Mengerjakan Solat Sunat. Untuk download PDF lengkap dari Unisza, sila ke sini.

solat-sunat-hajat-unisza-1

solat-sunat-hajat-unisza-2

 

Panduan Solat Hajat JAKIM

jakim-logo-jabatan-kemajuan-islam-malaysia

Sila rujuk gambar di bawah yang diperolehi dari JAKIM. Boleh download keseluruhan panduan Qiamullail dari JAKIM dalam bentuk PDF di sini.

sembahyang-solat-sunat-hajat-jakim-1

sembahyang-solat-sunat-hajat-jakim-2

sembahyang-solat-sunat-hajat-jakim-3

Usah terlalu berharap apa yang kita hajati. Benar, doa itu penting. Namun, ia mesti datang bersama usaha yang gigih. Walau apa juga hajat yang diingini, semoga artikel panduan solat hajat ini dapat memberikan manfaat. Doakan yang baik-baik untuk kami juga!

Artikel panduan solat hajat ini

Sumber: Panduan Qiamullail, Cetakan Ketigabelas, 2013, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Panduan Mengerjakan Solat Sunat & Surah Yasin dan Amalan Pilihan, Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza)

About admin2

29 comments

  1. Sholat tahajut atau sholat malam, biasa disebut Qiyamul Lail. Ada banyak cara melakukannya. ada yang buat 2 rokaat salam, ada yang buat 4 rokaat salam. setelah dapat 8 rokaat ditutup dengan sholat witir 3 rokaat satu salam. tapi ada yang buat , dua rokaat salam. kemudian ditambah satu rokaat salam. namun demikian basic atau dasar panduan untuk sholat tahajut ini adalah dari Al qur an , suroh Al Isrook ayat no. 79. yang arti nya
    Pada malam hari hendak la kamu bertahajut (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ketempat yang terpuji ( Makomam mahmudah) .
    Adapun waktu nya dikerjakan selepas isyah, sesudah tidur, dan sebelum masuk waktu subuh. Demikian lah sedikit Comment dari saya, Inshaa Allah ada manfaatnya.

  2. Salam, saya dalam masalah besar. Saya ada mgajak kawan2 serta dalam biz online ni, tp akhirnya kecundang dan skrg kawan2 meminta semua duit mereka semula. Saya dalam keadaan buntu sgt dan tertekan.. solat mane yg boleh bantu saya dapatkan pertunjuk.. mintak pandangan

  3. Ayim.. Cube buat solat hajat.. Minta kat Allah bgi tunjuk jalan penyelesaian dan permudahkan urusan..

    Smoga bermanfaat

  4. Dulu saya bahagia dengan kekasih saya, dek kerana satu kesilapan besar yang saya lakukan, dia jadi berubah… saya sangat sayangkan dia.. saya nak dia kembali dan menerima saya seadanya.. bagi saya, dia adalah yang terbaik dari sebelum2 ini… saya menyesal dengan apa yang saya dah buat, (melukakan hatinya) saya tau dia ikhlas dengan saya… saya tak menghargai segala dia buat untuk saya, dia banyak bersabar dengan karenah dan sikap saya… tapi dek kerana sikap cemburu dan angin saya buat dia jadi berubah… bantu saya… adakah boleh meminta Allah lembutkan hatinya dengan solat hajat?

    Insan Berharap..

    • sma mcm saya..skrang sya sdar..solat hajat ja la panduan saya skrang..bsabar dan yakin tuhan da dgn kita..nie smua ujian..tuhan xkkn uji kita klw luar dri kmampuan kta

    • KITA MENGHADAPI MASALAH YANG SAMA..DAN TUNANG SY SEORANG LELAKI YG MMG KERAS SEDIKIT HTI NYA,,KALAU DIA DH BT KEPUTUSAN MMG DIA TK KN TARIK BALIK..SY MNYESAL..

      • Suami tanpa cinta

        Saya menghadapi masalah yg sama dgn isteri saya yang sekarang mencinta orang lain selain saya akibat kelalaian saya membimbingnya selama 12 tahun perkahwinan. Kepada Allah sahaja tempat saya berserah.

        • Apa yg saya belajar dan cuba amalkan setiap kali saya terfikir untuk ‘membetulkan’ orang lain (eg. anak2 dan suami), saya dahului dgn muhasabah diri saya. Tanya diri sendiri, apa yg saya buat tak betul dan saya perlu perbaiki. Saya senaraikan semua tu, dan usaha utk perbaiki (eg. solat saya kurang khusyu’, perbuatan saya tak mengikut landasan yg betul, pemikiran saya menyimpang dari jalan Allah, pilihan saya dlm urusan seharian mengundang murka Allah, dll); sambil beristighfar sungguh2 dan banyak2, dan mohon pertolongan Allah, untuk perbaiki diri saya sendiri dan orh yg saya sayang.

  5. terimakasi atas ilmu yang di sajikan

  6. Syukran Jazilan… Kolaborasi ilmu yang sangat bemanfaat…

  7. alhamdulillah…terima kasih atas maklumat yang diberikan.semoga Allah sentiasa memberkatimu dunia akhirat.

  8. terima kasih atas cara2 untuk solat hajat.. hanya Allah dapat membalas kebaikan anda

  9. terimakasih infonya….

  10. Syukur Alhamdulillah, terima kasih di atas perkongsian.

  11. As salam. Adakah solat hajat boleh didirikan seblm masuknya waktu zuhor?

  12. Assalamualaikum . sekadar ingin bertanya “Sebaik sahaja selesai solat (sesudah memberi salam), terus sujud sekali lagi dan bacalah tasbih ini 41 kali: – Baca tasbih memang selepas solat ea ? Dalam keadaan sujud . Sbb sy pnh jgk buat solat hajat di masjid semasa sujud terakhir berterusan dgn doa yg kita hajat . Boleh bg penerangan . Terima kasih

  13. Assalamualaikum kak saya leha Dari p.pinang.. Skrg APA yg saya nak tau ialah surah -AL – kafirun, &surah-AL- ikhlas surah apa kak… Tlg jelas kat saya kak, sbb i tidak menggaji

  14. Terima kasih atas infonya

  15. tak ada terjadi apapun setelah sholat hajat bertahun-tahun dengan hajat saya. pelbagai hal sudah saya laksanakan. hajat pun tak terpenuhi, hnya semata mimpi.

  16. Assalamualaikum, maaf jika maklumat ini salah, tetapi stahu sy solat hajat blh d lakukan pd bila2 masa dan waktu yg tbaik adalah slpas solat tahhajud atau d waktu kita sgt2 memerlukan ptolongan dr Allah, atau lebih mudah slpas solat Isya'. Wallahu'alam

  17. Salam maap tumpang tny..

    Boleh ke sujud terakhir saya membaca zikir zikir dia atas…sblm ini saya melakukan zikir dalam sujud terakhir..

  18. Nak yg terbaik baiki diri..

    Maapkan org sekeliling setiap hari
    2.sedekah
    3.selalu blanja org susah
    4.bertaubat
    5.bersabar
    6.Ikhlas
    7.buang sifat negative

    In sha Allah ada petunjuknye..selama ni sy beramal alhamdulillah ape yg mahu dapat..

  19. Assalam…kadang2 Allah dah beri kita rezeki dlm bentuk lain tp kita tidak sedar…kadang2 Allah tak beri apa kita minta keran sebab2 yg Allah shj tahu yg mungkin memudaratkan kita …apa yg perlu kita buat adalah teruslah solat hajat dan berdoa dan berusaha kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Memahami…dan jgn lupa sentiasa bersyukur dgn nikmat Allah.

  20. Mungkin Allah ad peracgn yg lbh bail utk awk

  21. Alhmdulillah…..sye dh tau cara menunaikn solat hajat…terima kasih….ank sye nk masuk askar…dia betul2 bersemangt….sye sebagai ibu mendoakan agar segala nye di permudah kn….dan tercapai cita2 tuk jd tentera…aaamiiiin

  22. Doa meminta eezeki

    Mau nanya gan, kalo solat hajat dilakukan mulai jam 9 malam boleh apa gak gan….

  23. Assalamualaikum WB

    Saya ingin bertanya sedikit. Walaupun “Solat Hajat” tersenarai didalam Solat Solat Sunat yang di pratikkan dalam Panduan Qiaimulail keluaran JAKIM…. namun saya masih keliru kerana ada pihak yang menyatakan bahawa Solat Hajat ini adalah Bi’dah dan hanya bersandarkan kepada Hadith Hadith yang lemah.

    Sebelum saya meneruskan dengan Solat Hajat lagi, saya mohon pencerahan tentang status Solat Hajat ini samaada ianya sunnah ataupun Bi’dah?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *